Prosodic performance in reading aloud in children with autism spectrum disorder
Desempeño prosódico en lectura en voz alta en niños con trastorno del espectro autista
Author
Vásquez-Venegas, Inger
León-Valdés, Hernán
Sáez-Carrillo, Katia
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/732810.4067/s0071-17132023000200091
Abstract
Prosody is an linguistic ability with a fundamental communicative function and this deficit constitutes an integral part of the communication disorder in children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The present research pretended to describe and compare the prosodic performance in reading aloud in fourth-grade typical children with good and low reading performance, and children with ASD. Therefore, a phonetic acoustic analysis of the prosodic variables duration, intonation and pauses was carried out in 25 fourth-year students, divided into three study groups, and their statistical support was evaluated. The main results showed statistically that the prosodic performance of students with ASD and with low reading performance differ significantly from the prosodic performance of typical children with good reading performance. Moreover, students with ASD and poor reading performance didn’t show statistically significant differences in prosodic performance. La prosodia es una habilidad lingüística con una función comunicativa fundamental y su déficit constituye parte integral del trastorno comunicativo en niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA). La presente investigación tuvo por objetivo describir y comparar el desempeño prosódico en lectura en voz alta en niños típicos con buen y bajo desempeño lector, y niños con TEA que cursan cuarto año básico. Para ello, se realizó un análisis acústico fonético de las variables prosódicas duración, entonación y pausas en 25 estudiantes de cuarto año básico, divididos en tres grupos de estudio y se evaluó su sustento estadístico. Los principales resultados obtenidos mostraron que el comportamiento prosódico de los estudiantes con un buen desempeño lector presentó diferencias significativas en el desempeño prosódico respecto a los estudiantes con TEA y con bajo desempeño lector. A su vez, los estudiantes con TEA y con bajo desempeño lector no evidenciaron diferencias estadísticamente significativas en el desempeño prosódico.