The Necrospace of the Anthropocene. An Anachronistic Archive
El necroespacio del Antropoceno: un archivo anacrónico
Author
Heffes, Gisela
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/733010.4067/s0071-17132023000200117
Abstract
This article stems from the idea of anachronism postulated by Didi-Huberman in Before Time, as a model of questioning of history, and in connection with Benjamin’s dialectical model and the notion of “discontinuities” and “anachronisms of time” (2011: 154) to propose that the geological stratifications of the Anthropocene form layers that can be read as archives. I conceive the archive in this essay through two theoretical coordinates: on the one hand, necropolitics and necropower (Achilles Mbembe); on the other, Walter Benjamin’s notion in relation to the act of collecting, especially that which treasures a value that escapes commodification devices and therefore it is capable of registering remains, detritus, and everything that fluctuates on the threshold of extinction. I propose, in a broader sense, an anthropogenic necrospace that, altered and intervened by material layers of living and inorganic forms, will go on forging anachronistic archives. The aesthetic figurations analyzed here are the novel El Rey del Agua (2016) by the Argentine Claudia Aboaf, the short stories “Agua” (1935) by Peruvian José María Arguedas, and “Los pescadores de vigas” (1913), by Uruguayan Horacio Quiroga. I read these aesthetic figurations from a critical exercise that bolster an anthropogenic aesthetic/ethical proposal and that, through its conceptual flow, links them together with terrestrial, hydric and atmospheric layers. This gesture not only seeks to stress a formatted reading but also a form of analysis that is based on the erosion of a text and that therefore closes any possible layer of meaning. En este artículo parto de la idea de anacronismo postulada por Didi-Huberman en Ante el tiempo como modelo de interrogación de la historia, y en conexión con la propuesta dialéctica de Benjamin y la noción de “discontinuidades” y “anacronismos del tiempo” (2011: 154) para formular que las estratificaciones geológicas del Antropoceno forman capas que pueden leerse como archivos. Pienso el archivo en este ensayo a partir de dos coordenadas teóricas: por una parte, necropolítica y necropoder (Achilles Mbembe); y por el otro, la de Walter Benjamin con relación al acto de recolectar, especialmente aquello que atesora un valor que escapa los dispositivos de mercantilización y por lo tanto es capaz de registrar restos, detritus, y todo aquello que fluctúa en el umbral de la extinción. Propongo, en un sentido más amplio, un necroespacio antropogénico que, alterado e intervenido por capas materiales de formas vivientes e inorgánicas, irá forjando archivos anacrónicos. Las figuraciones estéticas aquí analizadas son la novela El Rey del Agua (2016), de la argentina Claudia Aboaf, el relato “Agua” (1935) del peruano José María Arguedas, y “Los pescadores de vigas” (1913), del uruguayo Horacio Quiroga. Leo estas figuraciones estéticas desde un ejercicio crítico que potencia una propuesta est(ética) antropocénica en sí misma y que, en su fluir conceptual las enlaza junto a capas terrestres, hídricas y atmosféricas. Este gesto no sólo intenta tensionar una lectura formateada sino también una forma de análisis que se funda en la erosión de un texto y por lo tanto cierra toda posible capa de sentido.