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An (in)different Nature: Common life in Sebastián Wiedemann´s artistic practice

Una naturaleza (in)diferente: la vida común en la práctica artística de Sebastián Wiedemann

Author
Moscoso-Flores, Pedro E.

Viu, Antonia

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/7335
10.4067/s0071-17132023000200213
Abstract
This essay enquires on the notion of “common life”, based on the contributions of some continental and Latin American authors who have problematized the idea of nature from approaches that stress the limits imposed by scientific thought. Thus, for example, the notion of “matters of concern” proposed by Latour, or the relational ontology of nature developed by Whitehead allow us to critically question our traditions of conceiving ways of relating to nature from mechanics of excessive production and extractivism linked to the logics of global capitalism, which have established a disjunction between thought and the perception regarding earth, politics, objectivity, art, media, imagination, or images. In this context, this writing addresses the ways in which contemporary artistic practices allow us to retrace forms of perception that no longer serve to inhabit our present, starting from an immersion into the ‘deep blue’, present in two works by the Colombian experimental filmmaker Sebastián Wiedemann: the short film Deep blue [Springs and freediving between worlds] (2020) and the book Deep blue object. Memories of the future of a cinematographic in between living (2019).
 
Este escrito propone un análisis respecto de la noción de “vida común”, a partir de los aportes de algunos autores continentales y latinoamericanos que han problematizado la idea de naturaleza desde abordajes que tensionan los límites impuestos por el pensamiento científico. Así, por ejemplo, la noción de “cuestiones de preocupación” propuesta por Latour, o la ontología relacional de la naturaleza desarrollada por Whitehead nos permiten cuestionar críticamente nuestras formas tradiciones de concebir y vincularnos con la naturaleza desde mecánicas de producción y extractivismo desmedido asociadas a la lógica del capitalismo global que han establecido una disyunción entre el pensamiento y la percepción de la realidad respecto de la tierra, lo político, la objetividad, el arte, los medios, la imaginación o las imágenes. En este contexto, el escrito aborda las maneras en que prácticas artísticas contemporáneas permiten desandar formas de percepción que ya no sirven para habitar nuestro presente, a partir de una inmersión en el ‘azul profundo’ presente en dos trabajos del cineasta experimental colombiano Sebastián Wiedemann: el cortometraje Deep blue [Springs and Apneas Between Worlds] (2020), y el libro-objeto Azul profundo. Memorias de futuro de un entre-vivir cinematográfico (2019).
 
Metadata
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