Show simple item record

Profesorado-Escuela desde la Perspectiva de Estudiantes Universitarios del Programa de Acceso y Acompañamiento a Educación Superior (PACE)

dc.creatorGuzmán Utreras, Eduardo
dc.creatorMorales Navarro, Mario
dc.creatorBaeza Ugarte, Carmen Gloria
dc.date2024-01-09
dc.date.accessioned2024-03-07T19:27:51Z
dc.date.available2024-03-07T19:27:51Z
dc.identifierhttps://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/36953
dc.identifier10.7764/psykhe.2021.36953
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240492
dc.descriptionA qualitative research is presented whose objective was to know the meanings about teachers and high school in a purposive sample of twenty university students belonging to the Program of Access and Accompaniment to Higher Education (in Spanish, PACE), who participated through semi-structured interviews and discussion group. As a result, a differentiation between the school –as an institution and community– and the teaching staff was appreciated, valuing their professors/teachers according to their role and practices. They are considered positive when they articulate academic demands with the recognition of trust, incentive, and student motivation. On the contrary, they are considered negative when they are associated with the institution/school as a result of its delegitimization and excessive academic consideration over personal student aspects.en-US
dc.descriptionSe presenta una investigación cualitativa cuyo objetivo fue conocer los significados acerca del profesorado y la escuela secundaria en una muestra intencionada de veinte estudiantes universitarios pertenecientes al Programa de Acceso y Acompañamiento a la Educación Superior (PACE), quienes participaron a través de entrevistas semiestructuradas y un grupo de discusión. Como resultado se apreció una diferenciación entre la escuela –como institución y comunidad– y el profesorado, valorando a sus profesores/profesoras según su función y sus prácticas. Se consideran positivas cuando articulan las exigencias académicas con el reconocimiento de la confianza, el incentivo y la motivación estudiantil. Por el contrario, se consideran negativas cuando se asocian a la institución/escuela producto de su deslegitimación y excesiva consideración académica por sobre aspectos personales estudiantiles.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttps://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/36953/56659
dc.rightsDerechos de autor 2023 Psykhees-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 33 Núm. 1 (2024)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectRol del profesores-ES
dc.subjectRelación profesor-alumnoes-ES
dc.subjectpráctica pedagógicaes-ES
dc.subjectPACEes-ES
dc.subjectTeacher roleen-US
dc.subjectTeacher-student relationshipen-US
dc.subjectpedagogical practiceen-US
dc.subjectPACEen-US
dc.titleTeacher-School from the Perspective of University Students in the Program for Access and Accompaniment to Higher Education (PACE)en-US
dc.titleProfesorado-Escuela desde la Perspectiva de Estudiantes Universitarios del Programa de Acceso y Acompañamiento a Educación Superior (PACE)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record