• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Adverse Childhood Experiences and Social Cognition in Adolescents in a School in Bogota, Colombia

Experiencias Adversas en la Niñez y Cognición Social en Adolescentes de una Escuela de Bogotá, Colombia

Author
Moncaleano, Catalina

León-Rodríguez, Diego A.

Full text
https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/38787
10.7764/psykhe.2020.38787
Abstract
Adolescence is a sensitive period for the neurodevelopment of social cognition (SC), and adverse childhood experiences (ACE) can alter these processes. This study investigated the relationship between ACE and SC in 157 adolescents (66 females, 54 males) from a school in Bogota. The level of EAN was assessed through the Adverse Childhood Experiences Scale. SC was assessed with mentalization, morality and self-control tasks. In addition, behavioral problems were probed with a scale based on DSM IV-R criteria. The accumulation of ACE was related to alterations in SC in a sex-dependent manner. Specifically: (a) women with high ACEs presented lower accuracy in mental inferences and instrumental moral decisions; (b) men under similar conditions presented self-control problems; (c) exposure to armed conflict correlated with higher latency in moral decisions; and (d) men with ACE accumulation, moral decisions based on immediate rewards and low self-control showed more externalizing behaviors. The social implications of these findings for the design of evidence-based, sectorized psychosocial interventions are discussed.
 
La adolescencia es un periodo sensible para el neurodesarrollo de la cognición social (CS) y experiencias adversas en la niñez (EAN) pueden alterarlo. Este estudio indagó sobre la relación entre EAN y la CS en 157 adolescentes (66 mujeres, 54 hombres) de una escuela de Bogotá. El nivel de EAN fue valorado a través de la Escala de experiencias adversas durante la niñez. La CS se evaluó con tareas de mentalización, moralidad y autocontrol. Además, se indagaron problemas de conducta con una escala basada en criterios DSM IV-R. La acumulación de EAN se relacionó con alteraciones en la CS de una forma dependiente del sexo. Puntualmente: (a) mujeres con altos EAN presentan menor precisión en inferencias mentales y decisiones morales instrumentales; (b) hombres bajo condiciones similares presentan problemas de autocontrol; (c) la exposición al conflicto armado correlacionó con mayor latencia en las decisiones morales; y (d) hombres con acumulación de EAN, decisiones morales basadas en recompensas inmediatas y bajo autocontrol muestran más conductas externalizantes. Se discuten las implicancias sociales de estos resultados en el diseño de intervenciones psicosociales sectorizadas y basadas en evidencias.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB