• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Community Involvement in Child Development Support Systems and Programs: A Systematic Literature Review

Participación Comunitaria en Sistemas y Programas de Apoyo al Desarrollo Infantil: una Revisión Sistemática de Literatura

Author
Quiroz Saavedra, Rodrigo

Riesco Muñoz, Ximena

Full text
https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/45375
10.7764/psykhe.2021.45375
Abstract
In the last decade, early childhood policies and programs at the international level have given a central place to community participation, however, little is known about how this occurs and what changes it achieves. This article aims to identify evidence on community participation in child development support systems, programs and services and their effects on participants through a systematic review of scientific and gray literature. The findings show the presence of diverse categories of participants within the community, the adoption of participation strategies predominantly conducted by organizations external to the community, and the occurrence of mainly positive effects associated with community participation. The discussion addresses the introduction of new analytical dimensions for understanding participatory processes, the importance of fostering community influence in programs, and the need to consider the conditions that favor effective participation. Valuable information is offered to decision makers, researchers, and civil society organizations seeking to formulate, implement, and early childhood policies, programs, and services based on community participation.
 
En la última década, las políticas y programas en primera infancia a nivel internacional han otorgado un lugar central a la participación comunitaria, sin embargo, aún se conoce poco sobre la forma en que esta ocurre y qué cambios consigue. Este artículo tiene como objetivo identificar evidencia sobre participación comunitaria en sistemas, programas y servicios de apoyo al desarrollo infantil y sus efectos en los participantes a través de una revisión sistemática de literatura científica y gris. Los hallazgos muestran la presencia de diversas categorías de participantes al interior de la comunidad, la adopción de estrategias de participación predominantemente conducidas por organizaciones externas a la comunidad y la ocurrencia de efectos principalmente positivos asociados a la participación comunitaria. La discusión aborda la introducción de nuevas dimensiones analíticas para entender los procesos de participación, la importancia de fomentar la influencia de la comunidad en los programas y la necesidad de considerar las condiciones que favorecen una participación efectiva. Se ofrece información valiosa a los tomadores de decisiones, investigadores y organizaciones de la sociedad civil que buscan formular, implementar y estudiar políticas, programas y servicios destinados a la primera infancia basados en la participación de la comunidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB