Cognitive Psychology and Psychopedagogy
Psicología Cognitiva y Psicopedagogía
dc.creator | Bravo Valdivieso, Luis | |
dc.date | 2023-09-11 | |
dc.date.accessioned | 2024-03-07T19:27:57Z | |
dc.date.available | 2024-03-07T19:27:57Z | |
dc.identifier | https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/54569 | |
dc.identifier | 10.7764/psykhe.2022.54569 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240504 | |
dc.description | The aim of this article is to describe innovation in psychopedagogy as a consequence of the knowledge provided by cognitive psychology, which have fostered new strategies and psychopedagogical goals. The analysis of this cognitive evolution results from 80 years of research in developmental, clinical and educational psychology, along with research on school learning and learning difficulties. Contributions from cognitive psychology, neuropsychology and neuroimaging have affected this evolution. The key element of this innovation is to promote the development of children's metacognition in order to improve their academic performance and overcome their learning difficulties. | en-US |
dc.description | En este artículo se describe la innovación de la psicopedagogía como consecuencia de los conocimientos que le ha aportado la psicología cognitiva, que han originado nuevas estrategias y objetivos psicopedagógicos. El análisis de esta evolución cognitiva es resultado de 80 años de investigaciones en psicología infantil, clínica y educacional, acompañado de investigaciones sobre el aprendizaje escolar y las dificultades que presentan algunos niños para aprender. Los aportes de la psicología cognitiva, la neuropsicología y las neuroimágenes han tenido efecto en esta evolución. El elemento clave de esta innovación en la psicopedagogía es estimular en los niños el desarrollo de la metacognición para mejorar su rendimiento y superar sus dificultades para aprender. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Escuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/54569/52845 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Psykhe | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ | es-ES |
dc.source | Psykhe; Online First | es-ES |
dc.source | 0718-2228 | |
dc.subject | psicología cognitiva | es-ES |
dc.subject | neurociencias | es-ES |
dc.subject | psicopedagogía | es-ES |
dc.subject | metacognición | es-ES |
dc.subject | proceso cerebral | es-ES |
dc.subject | cognitive psychology | en-US |
dc.subject | neurosciences | en-US |
dc.subject | psychopedagogy | en-US |
dc.subject | metacognition | en-US |
dc.subject | brain process | en-US |
dc.title | Cognitive Psychology and Psychopedagogy | en-US |
dc.title | Psicología Cognitiva y Psicopedagogía | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Psykhe
[0-9]{4}