Teaching representations on pedagogical strategies to address environmental problems in the colombian school
Representaciones docentes sobre estrategias pedagógicas para abordar problemas ambientales en la escuela colombiana
Author
Morales Vega, William Rafael
Mardones Nichi, Tricia
Abstract
The continuous irrational exploitation of natural resources on the planet has generated a deterioration of the biotic environment that affects the different economic and social processes of human beings. Given this, Environmental Education is called to the formation of the new citizen who regains a protective conscience through knowledge and making the right decisions to solve global problems, develop socio-environmental values and embrace friendly living practices with the different forms of life. Environmental education in educational institutions must generate strategies that allow transformations of the environmental reality. In this research article, the aim is to determine the representations about the use of pedagogical strategies by teachers in addressing environmental problems in the school environment. This research is interpretative, qualitative, under a phenomenological design. Official educational institutions of the Municipality of Montería – Colombia were carried out, the information collection instrument was the semi-structured interview, choosing a teacher per institution participating in the School Environmental Projects. From the results, it is highlighted that the pedagogical strategies addressed by teachers in school environmental problems were: use of ICT in environmental education, transformation of solid waste as behavioral change in students, link to the educational community in environmental processes. The School Environmental Projects (PRAE) and promote exchanges of significant environmental experiences in the educational community. La continua explotación irracional de los recursos naturales en el planeta, a generado un deterioro del ambiente biótico que afectan los diferentes procesos económicos y sociales de los seres humanos. Ante esto, la Educación Ambiental está llamada a la formación del nuevo ciudadano que retomen una conciencia protectora a través de conocimientos y toma de decisiones acertadas para resolver problemas globales, desarrollar los valores socio ambientales y acoger prácticas de vida amigables con las diferentes formas de vida. La educación ambiental en las instituciones educativas debe generar estrategias que permitan transformaciones de la realidad ambiental. En este artículo de investigación, se persigue determinar las representaciones sobre el uso de estrategias pedagógicas por los docentes en el abordaje de los problemas ambientales en el entorno escolar. Esta investigación es interpretativa, de corte cualitativa, bajo un diseño fenomenológico. Se llevó a cabo instituciones educativas oficiales del Municipio de Montería – Colombia, el instrumento de recolección de la información fue la entrevista semiestructurada, eligiendo un docente por institución participantes en los Proyectos Ambientales Escolares. De los resultados, se destaca que las estrategias pedagógicas abordadas por los docentes en los problemas ambientales escolar fueron: uso de la TIC en la educación ambiental, transformación de residuos sólidos como cambio conductual en los estudiantes, vinculación a la comunidad educativa en los procesos ambientales, los Proyectos Ambientales Escolares (PRAE) y propiciar intercambios de experiencia significativas ambientales en la comunidad educativa.