Resignifying the pedagogical leadership of school leaders to promote the transformation of their directive practices
Resignificando el liderazgo pedagógico de líderes escolares para favorecer la transformación de sus prácticas directivas
Author
Chaucono Catrinao, Juan
Mellado Hernández, María Elena
Abstract
The objective of this article is to give new meaning to the understandings of the pedagogical leadership of school leaders for the transformation of their management practices of a Polytechnic high school in the commune of Angol, region of La Araucania, Chile. The work subscribes to a case that uses a qualitative methodology. A total of 9 people participated, distributed in 7 teachers, 1 head of the Pedagogical Technical Unit and 1 director. To collect the information, discussion groups are held, where the teachers assume the role of co-evaluator of the pedagogical practices developed by the school principals. Likewise, both teachers and managers use a reflective diary, where they record the learning built in the various formative meetings. The results indicate pedagogical leadership practices of school principals focused on educational administration and on monitoring the school curriculum through class observation. Subsequently, after the design and implementation of the improvement proposal, a change in the understanding of school administrators about their pedagogical leadership practices is visualized. By way of conclusion, giving new meaning to the understandings of pedagogical leadership of school directors through the co-evaluation of teachers and self-evaluation of school directors favors the transformations of practices. El objetivo de este artículo consiste en resignificar las comprensiones del liderazgo pedagógico de líderes escolares para la transformación de sus prácticas directivas de un liceo de la región de La Araucanía, Chile. El trabajo se suscribe a un caso que utiliza una metodologia cualitativa. Participaron un total de 9 personas, distribuidas en 7 docentes, 1 jefe de la Unidad Técnica Pedagógica y 1 director. Para recoger la información, se realizan grupos de discusión, donde el profesorado asumió un rol de coevaluador de las prácticas pedagógicas desarrolladas por los directivos escolares. Asimismo, tanto docentes como directivos utilizan un diario reflexivo, donde registran los aprendizajes construidos en los diversos encuentros formativos. Los resultados señalan prácticas de liderazgo pedagógico de directivos escolares focalizadas en la administración educativa y en monitorear el currículum escolar por medio de la observación de clases. Posterior al diseño e implementación de la propuesta de mejoramiento, se visualiza un cambio en la comprensión de directivos escolares sobre sus prácticas de liderazgo pedagógico. A modo de conclusión, resignificar las comprensiones sobre liderazgo pedagógico de directivos escolares por medio de la coevaluación del profesorado y autoevaluación de directivos escolares favorece las transformaciones de las prácticas.