• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item

Early Modern History and Colonial History: a (partially) pending integration in the chilean university education

Historia Moderna e Historia Colonial: una integración (parcialmente) pendiente en la educación universitaria chilena

Author
Gloël, Matthias

Full text
http://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/414
10.23854/autoc.v8i1.414
Abstract
This article questions the disengagement that exists between European history and American history in a large part of the Chilean university system. Specifically, we emphasize on Early Modern and Colonial history which are taught in a disconnected way that ignores the importance the comprehension of one has for the comprehension of the other. To show the importance of the previous teaching of Middle Age history and the parallel one of Early Modern history for the subject of colonial history, we turn to three thematic fields. First, the legitimation of the Castilian dominance in America, which is based on a couple of peninsular precedents on the control of Africa and the Atlantic. Second, the order of society and the relationship between the dominant and the dominated. We show the importance of the medieval experiences the Castilian crown had on treating non-Christian parts of the population within its territory. Third, the institutions of government where we evidence that the American government was no particular phenomenon.
 
Este artículo cuestiona la desvinculación existente entre la historia europea y la americana que existe en buena parte del sistema universitario chileno. En concreto, nos ocupamos de la historia moderna y colonial, contenidos que se imparten de forma desfasada, ignorando así la importancia que tiene la comprensión de uno para la comprensión del otro. Para mostrar la importancia de la enseñanza previa de historia medieval y paralela de historia moderna para la asignatura de historia colonial, se recurren a tres campos temáticos. Primero, la legitimación del dominio castellano en América, el cual se basa en una serie de antecedentes peninsulares sobre el dominio en África y en el Atlántico. Segundo, el orden de la sociedad y la relación entre dominador y dominado. Se muestra la importancia de las experiencias medievales que tenía la Corona castellana en tratar con poblaciones no cristianas dentro de su territorio. Tercero, las instituciones del gobierno, parte en la cual se evidencia que el gobierno americano no era ningún fenómeno particular.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB