Show simple item record

Discurso escolar y argumentación. Acerca de algunas estrategias en la construcción del ethos disciplinar de Ciencias Sociales

dc.creatorTosi, Carolina L.
dc.date2017-05-28
dc.date.accessioned2019-04-10T12:38:19Z
dc.date.available2019-04-10T12:38:19Z
dc.identifierhttp://www.cogency.udp.cl/index.php/cogency/article/view/204
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/24263
dc.descriptionIn this paper, we study some linguistic strategies that contribute to theconfiguration of a discursive ethos (Ducrot, 1984; Amossy, 1999) in a Social Sciences textbook written in Spanish. Based on a corpus of secondary school textbooks published in Argentina between 2004 and 2006, we analyze person cues and different authorship roles (Tang y John, 1999), as well as a discursive mechanism used recurrently in these types of textbooks that we name as “signaling system”. The function of this system is to assist a layperson addressee in its reading processes. From our analysis we show that, on the one hand, the prevalence of impersonal strategies configures explanations presented as objective and neutral, both genre-characteristic claims. On the other hand, we find that the high frequency of personalizing resources, added to the roles of guide and pedagogue frequently assumed by the author, show the concerns within the field to help the reader to understand the explanations presented. We conclude that the ethos of Social Sciences textbooks evidences a tension between academic and school discourse and, based on this tension, the ethos finds its specificity and models another particular pedagogic ethos.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este trabajo es estudiar algunas estrategias lingüísticas quecontribuyen a la configuración del ethos discursivo (Ducrot, 1984; Amossy, 1999) dellibro de texto de Ciencias Sociales, escrito en español. En un corpus de manuales escolaresde nivel Secundario publicados entre 2004 y 2006 en la Argentina, se abordan,en primer lugar, las marcas de persona y los diferentes roles (Tang y John, 1999) queasume el autor y, en segunda instancia, se caracteriza un mecanismo discursivo de usorecurrente en estos libros, al que denominamos “sistema de señalización” y cuyo fin esasistir al destinatario lego en el proceso de lectura. A partir del análisis se descubreque, por un lado, prevalecen las estrategias de despersonalización, que configuran unaexplicación con pretensiones de objetividad y neutralidad propias del género y, porotro lado, la alta frecuencia de recursos de personalización, sumada a los roles de guíay didacta que suele asumir el autor, muestra la preocupación de esta disciplina porauxiliar al lector. Se concluye así que el ethos de los libros de textos de Ciencias Socialesevidencia la tensión entre discurso académico y escolar y, a partir de ésta, funda suespecificidad y modela un ethos pedagógico particular.es-ES
dc.publisherCentre for the Study of Argumentation and Reasoning Faculty of Psychology, Diego Portales University, Santiago, Chileen-US
dc.sourceCogency; Vol 1 No 1: Winter 2009en-US
dc.sourceCogency; Vol 1 No 1: Winter 2009es-ES
dc.source0718-8285
dc.titleEducational Discourse and Argumentation. Strategies in the Construction of Disciplinary ethos in the Social Sciencesen-US
dc.titleDiscurso escolar y argumentación. Acerca de algunas estrategias en la construcción del ethos disciplinar de Ciencias Socialeses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer-reviewed Articleen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record