Show simple item record

Desafíos y reflexiones peDagógicas frente a los cambios normativos en evaluación: implementación del decreto 67 en chile

dc.date2024-05-13
dc.date.accessioned2024-05-22T20:18:01Z
dc.date.available2024-05-22T20:18:01Z
dc.identifierhttps://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/7668
dc.identifier10.29393/PA70-2DRAZ10002
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/242768
dc.descriptionThe presents your as porpuse reflect environment the implementation the implementation Decree 67 that modifies the mechanisms the evaluation in the evaluation educational establishments in Chile. The analysis focuses on the provisions of the regulations and the way of evaluating learning redirecting the evaluation instrument, and revealing feedback as the practice that has the greatest impact on educational processes. The central focus is to advance towards a greater pedagogical use of evaluation, to reduce repetition through greater accompaniment to students. Undoubtedly, in a complex paradigm change that confronts management teams, teachers, professional assistants in education and students in evaluation processes. The conclusions around the reflections address: What is necessary to know regarding the new decree? What criteria to focus for its implementation? This new regulatory approach, considering its implementation in the process evaluation. Based on this analysis, we can conclude that the implementation of decree 67 by the Ministry of Education constitutes a factor of great impact that must be aligned and be consistent with the labels of educational institutions, coinciding with improving educational quality, greater motivation of students to their evaluation process, reduction of repetition and finally the strengthening of public education in Chile. Key words: evaluation, feedback, regulation, promotion rating.en-US
dc.descriptionEl presente tiene como propósito reflexionar en torno a la implementación del Decreto 67 que modifica los mecanismos de evaluación de los establecimientos educativos en Chile. El análisis se centra en las disposiciones de la normativa y la forma de evaluar el aprendizaje, redireccionando los instrumentos de evaluación y releva la retroalimentación como una práctica que mayor impacto tiene en los procesos educativos. El foco central es avanzar hacia un mayor uso pedagógico de la evaluación, disminuir la repitencia mediante un mayor acompañamiento a los estudiantes. Sin duda, un cambio de paradigma complejo que enfrenta los equipos de gestión, docentes, profesionales asistentes de la educación y estudiantes en sus procesos evaluativos. Las conclusiones en torno a las reflexiones abordan: ¿Qué es necesario saber respecto al nuevo decreto?; ¿Qué criterios focalizar para su implementación? Este nuevo enfoque normativo, a la luz de su implementación, en el proceso evaluativo. En base a este análisis podemos concluir que la implementación del decreto 67 por el Ministerio de Educación constituye un factor de gran impacto que debe estar alineado y ser coherente a los sellos de las instituciones educativas, mejorar la calidad educativa, mayor motivación de los estudiantes a su proceso evaluativo, disminución de la repitencia y finalmente el fortalecimiento de la educación pública en Chile.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación - Universidad de Concepción. Concepción, Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/7668/11431
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePaideia Revista de Educación; No. 70 (2022): Revista Paideia; 45-62en-US
dc.sourcePaideia Revista de Educación ; Núm. 70 (2022): Revista Paideia; 45-62es-ES
dc.source2452-5154
dc.source0716-4815
dc.subjectevaluación, retroalimentación, reglamento, calificación, promociónes-ES
dc.subjectevaluation, feedback, regulation, promotion rating.en-US
dc.titlePedagogical challenges and Reflections RegaRding RegulatoRy changes in evaluation: ImplementatIon of Decree 67 in chIleen-US
dc.titleDesafíos y reflexiones peDagógicas frente a los cambios normativos en evaluación: implementación del decreto 67 en chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record