Pedagogical challenges and Reflections RegaRding RegulatoRy changes in evaluation: ImplementatIon of Decree 67 in chIle
Desafíos y reflexiones peDagógicas frente a los cambios normativos en evaluación: implementación del decreto 67 en chile
dc.date | 2024-05-13 | |
dc.date.accessioned | 2024-05-22T20:18:01Z | |
dc.date.available | 2024-05-22T20:18:01Z | |
dc.identifier | https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/7668 | |
dc.identifier | 10.29393/PA70-2DRAZ10002 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/242768 | |
dc.description | The presents your as porpuse reflect environment the implementation the implementation Decree 67 that modifies the mechanisms the evaluation in the evaluation educational establishments in Chile. The analysis focuses on the provisions of the regulations and the way of evaluating learning redirecting the evaluation instrument, and revealing feedback as the practice that has the greatest impact on educational processes. The central focus is to advance towards a greater pedagogical use of evaluation, to reduce repetition through greater accompaniment to students. Undoubtedly, in a complex paradigm change that confronts management teams, teachers, professional assistants in education and students in evaluation processes. The conclusions around the reflections address: What is necessary to know regarding the new decree? What criteria to focus for its implementation? This new regulatory approach, considering its implementation in the process evaluation. Based on this analysis, we can conclude that the implementation of decree 67 by the Ministry of Education constitutes a factor of great impact that must be aligned and be consistent with the labels of educational institutions, coinciding with improving educational quality, greater motivation of students to their evaluation process, reduction of repetition and finally the strengthening of public education in Chile. Key words: evaluation, feedback, regulation, promotion rating. | en-US |
dc.description | El presente tiene como propósito reflexionar en torno a la implementación del Decreto 67 que modifica los mecanismos de evaluación de los establecimientos educativos en Chile. El análisis se centra en las disposiciones de la normativa y la forma de evaluar el aprendizaje, redireccionando los instrumentos de evaluación y releva la retroalimentación como una práctica que mayor impacto tiene en los procesos educativos. El foco central es avanzar hacia un mayor uso pedagógico de la evaluación, disminuir la repitencia mediante un mayor acompañamiento a los estudiantes. Sin duda, un cambio de paradigma complejo que enfrenta los equipos de gestión, docentes, profesionales asistentes de la educación y estudiantes en sus procesos evaluativos. Las conclusiones en torno a las reflexiones abordan: ¿Qué es necesario saber respecto al nuevo decreto?; ¿Qué criterios focalizar para su implementación? Este nuevo enfoque normativo, a la luz de su implementación, en el proceso evaluativo. En base a este análisis podemos concluir que la implementación del decreto 67 por el Ministerio de Educación constituye un factor de gran impacto que debe estar alineado y ser coherente a los sellos de las instituciones educativas, mejorar la calidad educativa, mayor motivación de los estudiantes a su proceso evaluativo, disminución de la repitencia y finalmente el fortalecimiento de la educación pública en Chile. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Educación - Universidad de Concepción. Concepción, Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/7668/11431 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Paideia Revista de Educación; No. 70 (2022): Revista Paideia; 45-62 | en-US |
dc.source | Paideia Revista de Educación ; Núm. 70 (2022): Revista Paideia; 45-62 | es-ES |
dc.source | 2452-5154 | |
dc.source | 0716-4815 | |
dc.subject | evaluación, retroalimentación, reglamento, calificación, promoción | es-ES |
dc.subject | evaluation, feedback, regulation, promotion rating. | en-US |
dc.title | Pedagogical challenges and Reflections RegaRding RegulatoRy changes in evaluation: ImplementatIon of Decree 67 in chIle | en-US |
dc.title | Desafíos y reflexiones peDagógicas frente a los cambios normativos en evaluación: implementación del decreto 67 en chile | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Paideia: Revista de Educación
[0-9]{4}