Research writing experiences: From playing covers to writing your own scores
Experiencias de escritura de investigación en el nivel superior: De los covers a la partitura propia
Author
Malizia, Mariano
Taquini, Julieta
Lobo, Soledad Noelia
Abstract
With the intention to contribute to empirical studies from the academic literacies perspectives (Lillis, 2021), this article analyses the writing experiences of students in Educational Management (Universidad de Nacional de Tierra del fuego) during their research training education. As we understand interviews as an autobigraphical genre (Arfuch, 2007), and a means of cultural expression through which different meanings and transformations of the self can be interpreted (Weintraub, 1991), in order to study the mentioned experiences, we analyzed six in-depth interviews carried out with students of the cohort 2018. The analysis shows that the writing experience enhances processes of resignification of the relationship between writing and knowledge, that brings into question the writer’s subjectivity as he or she finds him or herself producing knowledge, and therefore, changing positions in the academic field. Con la intención de aportar a los estudios empíricos en educación desde el enfoque de las literacidades académicas (Lillis, 2021), en este artículo analizamos las experiencias de escritura de los/las estudiantes de la cohorte 2018 de la Licenciatura en Gestión Educativa de la UNTDF durante su formación en investigación. Proponemos pensar la entrevista como género autobiográfico (Arfuch, 2007) y como una forma de expresión cultural a través de la cual pueden interpretarse los distintos sentidos y transformaciones del yo (Weintraub, 1991). El procedimiento para el abordaje de dichas experiencias consiste en el análisis de un corpus de seis entrevistas en profundidad realizadas a estudiantes de la carrera. A partir del análisis realizado podemos decir que la experiencia atravesada habilita la resignificación de la relación escritura - conocimiento al poner en crisis la propia subjetividad del/la escritor/a, quien debe reconocerse a sí mismo/a como sujeto escritor-productor de conocimiento y reposicionarse en el campo académico.