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Joaquín Giannuzzi;

dc.creatorBlanco, Mariela
dc.date2010-11-30
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/9028
dc.descriptionThe aim of this work is to study Joaquín Giannuzzi´s books of poems Señales de una causa personal (1977) and Principios de incertidumbre (1980) published during the Argentine military dictatorship. The two other follow-ups, Violín obligado (1984) and Cabeza final (1991), maintain the disillusioned tone and the withdrawn kind of look that prevailed in the first two works, thus establishing a clear difference with his previous poetry, published before the military dictatorship. As a matter of fact, a certain faith in the power of words having an effect on the social context is noticed in volumes like Contemporáneo del mundo (1962) and Las condiciones de la época (1967). A look turned on to the outside world, a world where the coordinates of History could be discerned, clearly prevailed in those early works. A turning point starting during the "age of plumb" poems is sustained by the retreat of his look towards an innerworld, accompanied by an increasing presence of the physical, to a point where the body becomes a metaphor of social illness. Therefore, (as the unbearable is experienced), we propose that the writing strategies for concealing its own discourse establish themselves as a way of poetry- and of self- preservation.en-US
dc.descriptionEn este trabajo abordaremos los poemarios de Joaquín Giannuzzi publicados durante la dictadura militar argentina, Señales de una causa personal (1977) y Principios de incertidumbre (1980), y los dos posteriores, Violín obligado (1984) y Cabeza final (1991) que -aunque publicados ya en el período democrático- mantienen el tono deceptivo y el retraimiento de la mirada que se instalan en sus predecesores, instaurando un corte con respecto a los primeros poemarios. En efecto, en Contemporáneo del mundo (1962) y Las condiciones de la época (1967), aún se advierte cierta fe en el poder de la palabra de incidir en lo social, por lo cual predomina una mirada volcada hacia el mundo externo, atravesado por las coordenadas de la historia. El viraje que se observa a partir de los poemarios de la época de "plomo" se sustenta en un repliegue de la mirada hacia el mundo interno, acompañado de un creciente protagonismo de lo físico, a tal punto, que el cuerpo deviene metáfora de la enfermedad social. A partir de estos cambios, proponemos la hipótesis de que, ante la experiencia de lo intolerable, las estrategias de solapamiento del discurso se constituyen en una forma de preservación del yo y de la poesía.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formathtml
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/9028/8988
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/9028/29840
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/9028/45220
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 77 (2010): Noviembrees-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 77 (2010): Noviembreen-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 77 (2010): Noviembrept-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.titleJoaquin Giannuzzien-US
dc.titleJoaquín Giannuzzies-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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