• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item

Psychometric properties of the Conners-3 Scale (SR-S) in Chilean students

Propiedades Psicométricas de la Escala Conners-3 (SR-S) en Estudiantes Chilenos

Author
Ancapichún, Alejandro

Sánchez, Sebastián

Cáceres-Serrano, Pablo

Full text
https://teps.cl/index.php/teps/article/view/647
Abstract
BACKGROUND: In Chile, it is estimated that the prevalence of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is at 10%. Faced with this reality, public policies promote the timely detection of this condition; however, this situation generates over and underdiagnosis problems attributable to the lack of updated scales. OBJECTIVE: The purpose of this study was to assess the psychometric properties of the Conners-3 Rating Scale in its self-report short form in Chilean children and adolescents. METHOD: The Conners-3 Rating Scale and a convergent validity measure (BRIEF-2) were applied to a non-probability sample (n = 265) of elementary and high school students (8 to 18 years old). An exploratory and confirmatory factor analysis was carried out, in addition to an internal consistency analysis (α) and an item-total and inter-scale correlation analysis. RESULTS: All the items presented an acceptable item-scale correlation. The five-factor internal structure of the EFA and CFA coincides with the five content scales, which also presented an acceptable internal consistency and evidence of convergent validity. CONCLUSIONS: the Conners-3 Rating Scale presents acceptable psychometric properties for use in the detection phase of ADHD; furthermore, its use is suggested as part of a comprehensive assessment that incorporates other assessment methods.
 
ANTECEDENTES: En Chile, la prevalencia del Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad se estima en un 10%. Frente a esta realidad, las políticas públicas promueven la detección oportuna de esta condición, suscitándose sin embargo problemas de sobre y sub-diagnóstico atribuibles a la falta de escalas actualizadas.  OBJETIVO: El propósito de este estudio fue evaluar las propiedades psicométricas de la escala Conners-3 en su forma abreviada de auto-reporte en niños y adolescentes chilenos. METODO: Se aplicó el Conners-3, y una medida de validez convergente (BRIEF-2), a una muestra no probabilística (n = 265) de estudiantes de enseñanza básica y media (8-18 años). Se efectuó un análisis factorial exploratorio y confirmatorio, además de un análisis de consistencia interna (α) y un análisis de la correlación ítem-test e inter-escalar.  RESULTADOS: Todos los ítems presentaron una correlación ítem-escala aceptable. La estructura interna de cinco factores del AFE y AFC coincide con las cinco escalas, las cuales además presentaron una consistencia interna aceptable y evidencia de validez convergente. CONCLUSIONES: La escala Conners-3 presenta propiedades psicométricas aceptables para ser usada en la fase de detección del TDAH, recomendándose su uso como parte de una evaluación integral que incorpore otros métodos de evaluación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB