Psychometric properties of the Conners-3 Scale (SR-S) in Chilean students
Propiedades Psicométricas de la Escala Conners-3 (SR-S) en Estudiantes Chilenos
Author
Ancapichún, Alejandro
Sánchez, Sebastián
Cáceres-Serrano, Pablo
Abstract
BACKGROUND: In Chile, it is estimated that the prevalence of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is at 10%. Faced with this reality, public policies promote the timely detection of this condition; however, this situation generates over and underdiagnosis problems attributable to the lack of updated scales. OBJECTIVE: The purpose of this study was to assess the psychometric properties of the Conners-3 Rating Scale in its self-report short form in Chilean children and adolescents. METHOD: The Conners-3 Rating Scale and a convergent validity measure (BRIEF-2) were applied to a non-probability sample (n = 265) of elementary and high school students (8 to 18 years old). An exploratory and confirmatory factor analysis was carried out, in addition to an internal consistency analysis (α) and an item-total and inter-scale correlation analysis. RESULTS: All the items presented an acceptable item-scale correlation. The five-factor internal structure of the EFA and CFA coincides with the five content scales, which also presented an acceptable internal consistency and evidence of convergent validity. CONCLUSIONS: the Conners-3 Rating Scale presents acceptable psychometric properties for use in the detection phase of ADHD; furthermore, its use is suggested as part of a comprehensive assessment that incorporates other assessment methods. ANTECEDENTES: En Chile, la prevalencia del Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad se estima en un 10%. Frente a esta realidad, las políticas públicas promueven la detección oportuna de esta condición, suscitándose sin embargo problemas de sobre y sub-diagnóstico atribuibles a la falta de escalas actualizadas. OBJETIVO: El propósito de este estudio fue evaluar las propiedades psicométricas de la escala Conners-3 en su forma abreviada de auto-reporte en niños y adolescentes chilenos. METODO: Se aplicó el Conners-3, y una medida de validez convergente (BRIEF-2), a una muestra no probabilística (n = 265) de estudiantes de enseñanza básica y media (8-18 años). Se efectuó un análisis factorial exploratorio y confirmatorio, además de un análisis de consistencia interna (α) y un análisis de la correlación ítem-test e inter-escalar. RESULTADOS: Todos los ítems presentaron una correlación ítem-escala aceptable. La estructura interna de cinco factores del AFE y AFC coincide con las cinco escalas, las cuales además presentaron una consistencia interna aceptable y evidencia de validez convergente. CONCLUSIONES: La escala Conners-3 presenta propiedades psicométricas aceptables para ser usada en la fase de detección del TDAH, recomendándose su uso como parte de una evaluación integral que incorpore otros métodos de evaluación.