Psychometric properties of the Conners-3 Scale (SR-S) in Chilean students
Propiedades Psicométricas de la Escala Conners-3 (SR-S) en Estudiantes Chilenos
dc.creator | Ancapichún, Alejandro | |
dc.creator | Sánchez, Sebastián | |
dc.creator | Cáceres-Serrano, Pablo | |
dc.date | 2024-04-30 | |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T20:12:09Z | |
dc.date.available | 2024-06-13T20:12:09Z | |
dc.identifier | https://teps.cl/index.php/teps/article/view/647 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/243330 | |
dc.description | BACKGROUND: In Chile, it is estimated that the prevalence of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is at 10%. Faced with this reality, public policies promote the timely detection of this condition; however, this situation generates over and underdiagnosis problems attributable to the lack of updated scales. OBJECTIVE: The purpose of this study was to assess the psychometric properties of the Conners-3 Rating Scale in its self-report short form in Chilean children and adolescents. METHOD: The Conners-3 Rating Scale and a convergent validity measure (BRIEF-2) were applied to a non-probability sample (n = 265) of elementary and high school students (8 to 18 years old). An exploratory and confirmatory factor analysis was carried out, in addition to an internal consistency analysis (α) and an item-total and inter-scale correlation analysis. RESULTS: All the items presented an acceptable item-scale correlation. The five-factor internal structure of the EFA and CFA coincides with the five content scales, which also presented an acceptable internal consistency and evidence of convergent validity. CONCLUSIONS: the Conners-3 Rating Scale presents acceptable psychometric properties for use in the detection phase of ADHD; furthermore, its use is suggested as part of a comprehensive assessment that incorporates other assessment methods. | en-US |
dc.description | ANTECEDENTES: En Chile, la prevalencia del Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad se estima en un 10%. Frente a esta realidad, las políticas públicas promueven la detección oportuna de esta condición, suscitándose sin embargo problemas de sobre y sub-diagnóstico atribuibles a la falta de escalas actualizadas. OBJETIVO: El propósito de este estudio fue evaluar las propiedades psicométricas de la escala Conners-3 en su forma abreviada de auto-reporte en niños y adolescentes chilenos. METODO: Se aplicó el Conners-3, y una medida de validez convergente (BRIEF-2), a una muestra no probabilística (n = 265) de estudiantes de enseñanza básica y media (8-18 años). Se efectuó un análisis factorial exploratorio y confirmatorio, además de un análisis de consistencia interna (α) y un análisis de la correlación ítem-test e inter-escalar. RESULTADOS: Todos los ítems presentaron una correlación ítem-escala aceptable. La estructura interna de cinco factores del AFE y AFC coincide con las cinco escalas, las cuales además presentaron una consistencia interna aceptable y evidencia de validez convergente. CONCLUSIONES: La escala Conners-3 presenta propiedades psicométricas aceptables para ser usada en la fase de detección del TDAH, recomendándose su uso como parte de una evaluación integral que incorpore otros métodos de evaluación. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Sociedad Chilena de Psicología Clínica | es-ES |
dc.relation | https://teps.cl/index.php/teps/article/view/647/424 | |
dc.rights | Derechos de autor 2024 Terapia Psicológica | es-ES |
dc.source | Terapia Psicológica; Vol. 42 No. 1 (2024); 69-90 | en-US |
dc.source | Terapia Psicológica; Vol. 42 Núm. 1 (2024); 69-90 | es-ES |
dc.source | 0718-4808 | |
dc.source | 0716-6184 | |
dc.subject | ADHD | en-US |
dc.subject | assessment | en-US |
dc.subject | detection | en-US |
dc.subject | screening | en-US |
dc.subject | TDAH | es-ES |
dc.subject | evaluación | es-ES |
dc.subject | detección | es-ES |
dc.subject | screening | es-ES |
dc.subject | evaluación del TDA/H | es-ES |
dc.title | Psychometric properties of the Conners-3 Scale (SR-S) in Chilean students | en-US |
dc.title | Propiedades Psicométricas de la Escala Conners-3 (SR-S) en Estudiantes Chilenos | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | text | en-US |
dc.type | texto | es-ES |
dc.coverage | Chile | en-US |
dc.coverage | Chile | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Terapia Psicológica
[0-9]{4}