We all have something to say and to tell”: Chilean Students and New Constitution, a participatory study.
“Todos tenemos algo que decir”: Estudiantes y Nueva Constitución, un estudio participativo
Author
Peña-Ochoa, Monica
García-Galaz, Andrea
Zapata-Aguilera, Tamara
Barrera-Salas, Wladimir
Palacios-Rivero, Matías
Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/74910.51188/rrts.num30.749
Abstract
Chile is in the process of constitutional change initiated by school protests nationwide. Likewise, in Chile there is a low participation of children and young people at the educational level. This participatory research included nearly 50 8th-grade boys and girls from 2 schools that receive state funds in the Metropolitan Region. Through participatory designed activities the students told us what they want for the country. After a qualitative analysis through content analysis and critical discourse analysis, the main results are the appreciation of participation in general, the importance of social inclusion and non-discrimination, and the fundamental place of education. We conclude with the value of the constituent process and the central role of conflicts and affections in instances of participation. Chile se encuentra en un proceso de cambio constituyente iniciado por protestas de escolares en todo el país. Asimismo, en Chile hay una baja participación de niños y jóvenes a nivel educacional. Esta investigación, de carácter participativo, incluyó a cerca de 50 niños y niñas de 8º Básico, de 2 escuelas que reciben fondos del Estado en la Región Metropolitana, y mediante actividades diseñadas participativamente, los y las estudiantes nos contaron lo que quieren para el país. Luego de un análisis cualitativo, mediante análisis de contenido y análisis crítico de discurso, los resultados principales son la valorización de la participación en general, la importancia de la inclusión social y la no discriminación, y el lugar fundamental de la educación. Concluimos con el valor del proceso constituyente y el rol central de los conflictos y los afectos en las instancias de participación.