Prácticas de crianza en familias neo-rurales en la comuna de Villarrica, Chile.
Author
Vera, Maximiliano
Benavides, Rebeca
Hernández, Bárbara
Vergara, Luis
León, Miriam
Full text
https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/rumbos/article/view/76110.51188/rrts.num30.761
Abstract
Counterurbanization involves a flow of people migrating from urban to rural spaces and bringing with them new social and spatial relationships. However, little attention has been paid to the role that neo-rural inhabitants attribute to the countryside as a space for children-rearing. This research tries to fill this gap by analyzing the parenting practices displayed by mothers who have recently arrived to inhabit rural areas of the Villarrica, Chile. Based on a semi-structured interview, the results show how mothers build an idyllic rural imaginary for child-rearing in the countryside landscape and how they negotiate the geographical, social and cultural limitations they face in rural territories when deploying their practices that materialize the child-rearing imaginary. It concludes by reflecting on the importance of generating educational and nurturing spaces that open processes of community construction in the territories that receive counterurbanization flows. La contraurbanización involucra un flujo de personas que migra desde espacios urbanos a rurales y que transportan consigo nuevas relaciones sociales y espaciales. Sin embargo, poco se ha estudiado respecto al rol que los habitantes neo-rurales le atribuyen al campo como un espacio para la crianza. Esta investigación intenta llenar este vacío analizando las prácticas de crianza que despliegan madres recientemente llegadas a habitar áreas rurales de la comuna de Villarrica, Chile. A partir de una entrevista semiestructurada los resultados muestran cómo las madres construyen en el paisaje del campo un imaginario rural idílico para la crianza y cómo negocian las limitantes geográficas, sociales y culturales que enfrentan en los territorios rurales a momento de desplegar sus prácticas que materializan el imaginario de crianza. Se concluye reflexionando sobre la importancia de generar espacios educativos y de crianza que abran procesos de construcción de comunidad en los territorios receptores de flujos de contraurbanización.