Urban Squatting, Spatial Appropriation, and Production of Habitat. Two Cultural Centers in Argentinian Cities
Okupación urbana, apropiación espacial y producción del hábitat. Dos centros culturales en ciudades argentinas
Author
Godoy, Sebastián
Full text
https://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/6988510.5354/0718-8358.2024.69885
Abstract
The phenomenon of urban squatting entails social experiences of appropriation and use of abandoned buildings. Concurrently, the Centros Culturales Okupa (CCO) constitute specific forms of urban squatting articulated around cultural and artistic practices. Based on the analysis of the material and socio-symbolic dimensions of CCOs, this article aims to interrogate the specificity of this type of urban squatting regarding the production of habitat. In order to do that, the investigation draws on two case studies located in Argentinian cities: Centro Kultural Independiente (CKI) (Rosario, 1997-1998) and Centro Kultural Trivenchi (CKT) (Buenos Aires, 2001-present). The research uses a qualitative methodological approach, which triangulates in-depth interviews, audiovisual materials, and written documents. The architecture of the text analyzes the cases of the CKI and the CKT through four comparative nodes: the contexts of squatting, the processes of material adaptation of space, the practices and significations of the participants, and the conflicts with the urban governments. It is concluded that CCOs produce habitat through a differential spatial appropriation that, driven by cultural and artistic dimensions, enables the opening and putting into social circulation of spaces closed by the capitalist restructuring of cities. El fenómeno de la okupación urbana comprende experiencias sociales de apropiación y utilización de inmuebles abandonados. A su vez, los Centros Culturales Okupa (CCO) constituyen formas de okupación urbana articuladas en torno a prácticas culturales y artísticas. A partir del análisis de las dimensiones materiales y socio-simbólicas de los CCO, el presente artículo procura interrogar la especificidad de esa modalidad de okupación urbana con respecto a la producción del hábitat. Para ello, estudia dos casos ubicados en ciudades argentinas: el Centro Kultural Independiente (CKI) (Rosario, 1997-1998) y el Centro Kultural Trivenchi (CKT) (Buenos Aires, 2001-actualidad). La investigación emplea un enfoque metodológico cualitativo, que triangula entrevistas en profundidad, materiales audiovisuales y documentos escritos. La arquitectura del texto analiza los casos del CKI y el CKT a través de cuatro nudos comparativos: los contextos de las okupaciones, los procesos de adecuación material de los espacios, las prácticas y significaciones de sus participantes y los conflictos con los gobiernos urbanos. Se concluye que los CCO producen hábitat mediante una apropiación espacial diferencial que, vehiculizada por dimensiones culturales y artísticas, posibilita la apertura y la puesta en circulación social de espacios clausurados por la reestructuración capitalista de las ciudades.