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Intuition, Experimental Philosophy and Modal Rationalism

Intuición, filosofía experimental y racionalismo modal

Author
Miranda Rojas, Rafael

Full text
http://www.cogency.udp.cl/index.php/cogency/article/view/311
Abstract
This paper aims to discuss the scope of a proposal in favor of intuitions in the philosophical field, particularly with respect to the referential topic, without this leading to a strong modal rationalism. The notion of reference defended by the so called experimental philosophy questions the relevance of the inputs that traditional philosophy (armchair philosophy) could provide. From an analysis of the competent speaker lay intuition dichotomy will be argued there is a methodological tension with respect to the role played by a non expert intuition versus an expert intuition, and the relevance given to certain non expert competent intuitions versus expert non competent intuitions. It will be argued that asserting certain philosophical expertise does not inevitably lead to an extreme rationalism, proposing a moderate modal rationalism, in which intuitions are not discarded as epistemic access routes, but neither do they claim to be a privileged access route: they fulfill an exemplifier counterfactual role. Finally, we evaluate how this understanding of intuition fits better with the counterfactual and hypothetical character of a thought experiment.  
 
El presente escrito tiene por objetivo discutir los alcances que tiene una propuesta a favor de las intuiciones en el ámbito filosófico, particularmente respecto al tópico referencial, sin que ello conduzca a un racionalismo modal fuerte. La noción de referencia defendida por la denominada filosofía experimental (experimental philosophy) cuestiona la relevancia de los insumos que podría entregar la filosofía tradicional (armchair philosophy). A partir de un análisis de la dicotomía hablante competente – intuición no experta (lay intuition) se argumentará existe una tensión metodológica respecto al rol que cumple una intuición no experta versus una intuición experta, y la relevancia que se le otorga a ciertas intuiciones no expertas competentes versus intuiciones expertas no competentes. Se defenderá que el afirmar cierta experticia filosófica no conduce irremediablemente a un racionalismo extremo, proponiendo un racionalismo modal moderado, en el cual las intuiciones no son descartadas como vías de acceso epistémico, pero tampoco se sostiene que sean una vía de acceso privilegiado: cumplen un rol propedeútico o ejemplificador contrafáctico. Finalmente, se evalúa cómo esta comprensión de la intuición se ajusta de mejor modo con el carácter contrafáctico e hipotético de un experimento mental.
 
Metadata
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