• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item

A Paradigm Shift in School Architecture: Flexible Spaces in Rural Schools

Un cambio de paradigma en la arquitectura escolar: espacios flexibles en escuelas rurales

Author
Piderit-Moreno, Beatriz

Leighton, Javiera

Ipinza-Olatte, Constanza

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/7509
10.4206/aus.2024.n35-08
Abstract
The integration of flexibility in educational spaces arises from the need to adapt the physical learning environment to the requirements of the pedagogical transformation of the 21st century. The goal is to develop a methodology to evaluate flexibility in educational spaces. In this case, eight rural schools are assessed in the Araucanía region of Chile; their designs address changes in educational paradigms, since their educational spaces were conceived for different learning modalities. An analysis methodology was developed that evaluates the architectural intentions that contribute to flexibility of use and spatial flexibility. The results suggest that the integration of design criteria has been efficient in the areas of spatial proportion, multifunctionality of use and convertibility of the spaces. However, the introduction of furniture and flexible elements to promote space adaptation was identified as a need. Finally, the importance of further investigating design aspects and use of educational spaces that support emerging didactic approaches is discussed.
 
La integración de la flexibilidad en los espacios educativos nace de la necesidad de adaptación del entorno físico de aprendizaje ante los requerimientos de la transformación pedagógica del siglo XXI. El objetivo es desarrollar una metodología para evaluar la flexibilidad en espacios educativos. En este caso, se evalúan ocho escuelas rurales de la región de la Araucanía en Chile cuyo diseño aborda el cambio de paradigma educacional, puesto que sus espacios educativos fueron concebidos para distintas modalidades de aprendizaje. Se desarrolló una metodología de análisis que evalúa las intenciones arquitectónicas que contribuyen a la flexibilidad de uso y la flexibilidad espacial. Los resultados indicaron que la integración de criterios de diseño ha sido eficiente en los ámbitos de proporción espacial, multifuncionalidad de uso y convertibilidad de los recintos. Sin embargo, se desprende que sería necesario avanzar en la integración de mobiliario y elementos flexibles para promover la adaptación del espacio. Finalmente, se discute la importancia de continuar investigando los aspectos del diseño y la ocupación de espacios educativos que apoyan enfoques didácticos emergentes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB