A bibliometric study of the scientific production regarding COVID-19 in Spanish language Communication journals
Estudio bibliométrico de la producción científica sobre la pandemia COVID-19 en las revistas de comunicación iberoamericanas
Author
Santos, María Teresa
Peñafiel, Carmen
Ronco, María Milagros
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/7124910.5354/0719-1529.2024.71249
Abstract
The article analyzes the scientific production regarding COVID-19 in the Spanish language Communication journals indexed in the Scimago Journal Ranking (SJR) Scopus in Q1, Q2, Q3 and Q4, in July 2022. Via a methodological content analysis we identified: the number of articles, authors, and gender, financing, origin and institutional affiliation, dominant subject matter; the differences were established according to quartile and journals. The results show a predominance of articles with two or three authors and a higher presence of women. In terms of origin, they are mainly from the universities of Madrid and Barcelona. With respect to the subject matter, there is a reinforcing of digital environments, especially the platform Twitter due to its capacity for sharing and spreading ideas quickly. It is followed by the conventional news media, disinformation and corporate communication. El artículo analiza la producción científica sobre la COVID-19 en las revistas iberoamericanas de comunicación indexadas en Scimago Journal Ranking (SJR) Scopus en Q1, Q2, Q3 y Q4. Mediante una metodología de análisis de contenido se identifica el número de artículos, autorías y género, su financiación, procedencia y afiliación institucional, tema dominante y se establecieron las diferencias según cuartil y revistas. Los resultados muestran un predominio de artículos con dos o tres autorías y una mayor presencia de mujeres. En cuanto a la procedencia destaca el ámbito estatal, principalmente, de las universidades de Madrid y Barcelona. Respecto a los contenidos se consolidan los entornos digitales, sobre todo la plataforma Twitter (hoy X) por su capacidad de compartir y difundir ideas de manera rápida. Le siguen los medios de comunicación convencionales, la desinformación y comunicación corporativa.