Caregivers and Facilitators′ Experience of an Online Implementation of GenerationPMTO in a Pandemic Context
Experiencia de Cuidadores y Facilitadores sobre la Implementación Online de GenerationPMTO en Contexto de Pandemia
Author
Grau Rengifo, M. Olaya
Pardo Galarce, Débora
Álamo Anich, Nicolle
González Suitt, Karla
Fernández Sanz, Sofía
Cárdenas Sánchez, M. Elvira
Banderas Montalva, José Miguel
Cantizano Rioseco, Luz
Ruiz Leiva, Constanza
Correa Molina, María Luisa
Perry Mitchell, Raúl
Abstract
This research seeks to know the experience of participants —15 caregivers of children between 4 and 12 years old from two schools with a high vulnerability index in Santiago de Chile and 4 facilitators — in the GenerationPMTO program adapted to a remote modality, in the context of the COVID-19 health crisis. A descriptive, exploratory, qualitative study was carried out. Semi-structured interviews with 15 caregivers from both schools participating in the program; one focus group with 4 facilitators who implemented the online program; and a documentary review of the journals registered by the facilitators after each session were conducted. The information collected was analyzed qualitatively through the open coding procedures of Grounded Theory. After that, the perspectives of both groups were gathered through an integrated analysis. From the experience of participants, the online adaptation of the program was successful since the facilitators were able to develop the contents and strategies of the intervention in virtual mode, and the families were able to participate and learn them from their homes. This was compatible with physical distancing (given the COVID-19 pandemic) and allowed caregivers' participation in the program to be compatible with other life activities. Among challenges, strengthening group participation and cohesion were highlighted, as well as overcoming barriers related to unstable internet connection and/or inappropriate home conditions to participate. These results show a successful adaptation of the program from the perspective of its participants, providing insights that contribute to improve the adaptation of this and other programs to virtual modality. Esta investigación buscó conocer la experiencia de los participantes —15 cuidadores de niños entre 4 y 12 años de dos escuelas con alto índice de vulnerabilidad en Santiago de Chile y 4 facilitadores — del programa GenerationPMTO en su adaptación a modalidad remota, en contexto de crisis sanitaria causada por COVID-19. Se realizó un estudio cualitativo exploratorio descriptivo, en el cual se realizaron entrevistas semiestructuradas a 15 cuidadores de ambas escuelas participantes del programa, un grupo focal con 4 facilitadoras que implementaron el programa de forma online y una revisión documental de las bitácoras completadas por las facilitadoras luego de cada sesión. La información recolectada fue analizada cualitativamente a través de los procedimientos de codificación abierta de la teoría fundamentada, para luego reunir las perspectivas de ambos grupos en un análisis integrado. Desde la experiencia de los participantes, la adaptación del programa a formato online resultó exitosa, ya que las facilitadoras lograron desarrollar los contenidos y estrategias de la intervención en modalidad virtual y los cuidadores pudieron participar y aprender desde sus casas, siendo esto compatible con el distanciamiento físico (por COVID-19) y con otras actividades de la vida de los cuidadores. Se destacan como desafíos potenciar la participación y cohesión grupal y superar barreras relacionadas con la conexión a Internet inestable y/o lugar físico poco adecuado en algunos hogares para participar. Estos resultados muestran una exitosa adaptación del programa desde la perspectiva de sus participantes, aportando aprendizajes que permitirán mejorar la adaptación de este y otros programas a modalidad virtual.