Profiles of Chilean Adolescents According to Their Shopping Styles, Peer Influence and Materialism
Perfiles de Adolescentes Chilenos según sus Estilos de Compra, Influencia de Pares y Materialismo
Author
Sans, Danilo
Denegri, Marianela
Schnettler, Berta
Quintano, Felipe
Sepúlveda, José
Abstract
In Chile, consumption has become the core of identity construction as a result of globalization and the neoliberal model. Adolescents are an important segment of the population which was affected by this transformation, since they constitute three different markets: the present, the future, and the influence on the family. A central aspect of consumption is the purchase decision making, which is divided in 3 styles: impulsive, planned, and compulsive. The aim of this study was to identify profiles of adolescents according to their purchase styles and exploring if they differ by sex, socioeconomic level, tendency to be influenced by peers and materialism. The study used a quantitative non-experimental design, of a correlational-multivariate type. Participants were selected using a two-staged sampling, which resulted in 1,108 adolescents, male and female, from La Serena, Coquimbo, Santiago, and Temuco. Participants answered a questionnaire which included: the Materialism Scale for Adolescents, the Questionnaire of Purchase Styles and the Scale of Susceptibility to Peer Influence on Consumption. Using hierarchical cluster analysis, 4 profiles were identified: compulsive buyers, planners, impulsive and diffuse. They had significant differences in socioeconomic status, tendency to influence peers and materialism. No significant differences were found regarding sex, but significant positive associations were found between materialism, peer influence, impulsive buying and compulsive buying, and a negative association between planned buying and materialism. Results are discussed considering the importance of economic literacy to achieve responsible and planned consumption. En Chile, el consumo se ha transformado en el núcleo de la construcción identitaria como consecuencia de la globalización y del modelo neoliberal. Los adolescentes son un segmento destacado de la población en la que impactó este cambio porque constituyen mercados: el presente, el futuro y el de influencia en la familia. Un aspecto clave del comportamiento de consumo es la toma de decisiones de compra, la que se divide en 3 estilos: impulsivo, planificado y compulsivo. El objetivo fue identificar perfiles de adolescentes según sus estilos de compra, determinando si estos difieren por sexo, nivel socioeconómico, tendencia a la influencia de pares y materialismo. El diseño fue cuantitativo no-experimental, correlacional-multivariado. A través de un muestreo por conglomerados bietápico, se seleccionaron 1.108 adolescentes chilenos de ambos sexos residentes en las ciudades de La Serena, Coquimbo, Santiago y Temuco. Se aplicó un cuestionario que incluyó la Escala de Materialismo para Adolescentes, Estilos de Compra y la Escala de Susceptibilidad a la Influencia de los Pares en el Consumo. Por medio de análisis de conglomerados jerárquicos, se identificaron 4 perfiles: compradores compulsivos, planificadores, impulsivos y difusos. Mostraron diferencias significativas según el NSE, tendencia a la influencia de pares y materialismo. No se encontraron diferencias con respecto al sexo, pero si se hallaron relaciones positivas entre materialismo, influencia de pares, compra impulsiva y compra compulsiva y una relación negativa entre compra planificada y materialismo. Se discuten los resultados considerando la importancia de la alfabetización económica para lograr un consumo responsable y planificado.