Interpreters, Caregivers, and Warriors. Indigenous Female Visual Representations in the Conquest of America Within the School Text of History, Geography and Social Sciences of the 8th grade (2023)
Intérpretes, cuidadoras y guerreras: Representaciones visuales femeninas indígenas en la Conquista de América dentro del Texto del estudiante de Historia, Geografía y Ciencias Sociales de 8° básico (2023)
Author
Torres-Vásquez, Rita
Abstract
The colonization of the American world is a historical period where concepts such as civilization, barbarism and modernity coexist. The above has built a colonial and patriarchal imaginary, which has been installed through written content and visual representations in museums, newspapers, films and the media. Five years after the demonstrations and student mobilizations of the Feminist May (2018) in Chile, it becomes necessary to question, from a decolonial and gender perspective, the visual knowledge reproduced in the secondary school stage, which is characterized by the centrality of the male point of view, that is, from a prevailing androcentric bias. For the purposes of this paper, we will analyze the school text of History, Geography and Social Sciences of the 8th grade of the year 2023, with the aim of identifying how the colonized indigenous female bodies are exhibited in the visual representations created during the process of colonization in America. For this task, we have considered working with the images (engravings and illustrations) of the units related to that historical period. La colonización del mundo americano es un período histórico donde conviven conceptos tales como civilización, barbarie y modernidad. Lo anterior ha construido un imaginario colonial y patriarcal, el cual se ha instalado por medio de contenidos escritos y representaciones visuales en museos, periódicos, películas y medios de comunicación. A cinco años de las manifestaciones y movilizaciones estudiantiles del Mayo feminista (2018) en Chile, se torna necesario interrogar, desde una perspectiva decolonial y de género, el conocimiento visual reproducido en la etapa escolar secundaria, el cual se encuentra caracterizado por la centralidad del punto de vista masculino, es decir desde un sesgo androcentrista imperante. Para los fines del presente trabajo, analizaremos el Texto del estudiante de Historia, Geografía y Ciencias Sociales de 8º básico del año 2023, con el objetivo de identificar de qué forma se exhiben los cuerpos femeninos indígenas colonizados en las representaciones visuales creadas durante el proceso de colonización en América. Para esto, se ha considerado trabajar con las imágenes (grabados e ilustraciones) de las unidades relacionadas con dicha época histórica.