Critiques of religion as a universal category
Críticas a la religión como categoría universal
Author
Becker Lorca, Martin
Carbullanca Nuñez, César
Full text
https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/111510.4067/s0718-47272023000100214
Abstract
Based on a genealogical and conceptual analysis proper to the philosophy of religion, which seeks precisely to problematize the basic categories assumed by religious studies, this article examines two critiques of the concept of religion. The first seeks to de-naturalize this category, illuminating the construction that researchers themselves make of what they study. Insofar as this construction is made possible by the historical conditions of modernity, I affirm the thesis that the category of religion has a modern origin. This implies, in turn, that religion and secularization are born at the same time. The second criticism points to a possible epistemological violence that occurs when projecting the category of religion to non-Western territories, where this split between the religious and the secular, typical of modern European history, has not occurred. The aim of this article is to question the supposed certainty of considering religion as an anthropological constant, without falling, however, into a type of criticism that tends to make the criticized object disappear. I postulate that it is by accepting -rather than canceling- the uncertainty of the concept of religion the way that can give vitality to Religious Studies in Latin America. Basado en un análisis genealógico y conceptual propio de la filosofía de la religión, que busca precisamente problematizar las categorías básicas que los Estudios de religión asumen, este artículo examina dos críticas al concepto de religión. La primera busca des-naturalizar esta categoría, iluminando la construcción que los investigadores mismos hacen de aquello que estudian. En cuanto esta construcción es posible gracias a las condiciones históricas de la modernidad, afirmamos la tesis de que la categoría de religión tiene un origen moderno. Esto implica, a su vez, que la religión y la secularización nacen al mismo tiempo. La segunda crítica apunta a una posible violencia epistemológica que ocurre al proyectar la categoría de religión a territorios no occidentales, en donde no se ha dado esta escisión entre lo religioso y lo secular, propia de la historia europea moderna. El objetivo de este artículo es cuestionar la supuesta certeza de considerar la religión como una constante antropológica, sin caer, sin embargo, en un tipo de crítica que tiende a hacer desaparecer el objeto criticado. Postulamos que es aceptando —más que cancelando— la incerteza del concepto de religión la vía que puede dar vitalidad a los Estudios de religión en América Latina.
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