The curricular renewal of the Religion class in Chile: A process of synodal discernment
La renovación curricular de la clase de Religión en Chile: Un proceso de discernimiento sinodal
Author
Castañeda Barrera, Carolina
Contreras Henríquez, Yeri
Muena Jofré, Mirko Alejandro
Abstract
The objective of this essay is to expose the participatory process of the renewal of the Catholic Religion Program (2020), establishing the main milestones and lessons learned from the development of this journey, in which different institutions, organizations and instances of participatory concretion contributed. The initial question refers to how to capture and evidence the background, guidelines and processes that contribute to the final construction of the curricular instruments of the Curricular Bases and the Catholic Religion Subject Program (2020). The analysis proposal seeks to outline the participatory process of the curricular renewal, both in its previous milestones and in the execution of a synodal discernment of Catholic Religious School Education in Chile, by means of workdays that involved diverse teams of people, contributing from their experiences, disciplinary knowledge, and educational and ecclesial responsibilities. The implications of this procedure want to establish the unprecedented work delivered to the country from the Catholic Religion Program that responds, at present, to the religious education of the thousands of children and young people present in the school classrooms of the different Chilean educational environments. El objetivo del presente ensayo es exponer el proceso participativo de renovación del Programa de Religión Católica (2020), estableciendo los principales hitos y aprendizajes en el desarrollo de este proceso, en el cual contribuyeron diferentes instituciones, organismos e instancias de concreción participativa. La pregunta inicial refiere a cómo poder plasmar y evidenciar los antecedentes, lineamientos y procesos que contribuyen a la construcción final de los instrumentos curriculares de las Bases Curriculares y Programa de Asignatura de Religión Católica (2020). La propuesta de análisis busca esquematizar el proceso participativo de la renovación curricular, tanto en sus hitos previos como en la ejecución de un discernimiento sinodal sobre la EREC en Chile, por medio de jornadas de trabajo que involucraron diversos equipos de personas que aportaron desde sus experiencias, conocimientos disciplinares y responsabilidades educativas y eclesiales. Las implicancias de este proceder evidencian el trabajo inédito que culminó con la entrega al país del Programa de Religión Católica, el que orienta, en la actualidad, la educación religiosa de los miles de niñas, niños y jóvenes presentes en las aulas escolares de los diferentes ambientes educativos chilenos.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
El carácter problemático de la religión. Aportes de Romano Guardini a una teología de la religión
Silva, Joaquín. Teología y Vida; Vol. 63 Núm. 1 (2022); 43-80 -
Critiques of religion as a universal category
Becker Lorca, Martin; Carbullanca Nuñez, César. Cultura y Religión; Vol. 17 (2023); 1-20 -
Jesus.
Hallet Collard, Charles. Cuadernos de teología - Universidad Católica del Norte (On line); Vol 2 No 2 (2010): Antropologías; 170-178