• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Andrés Bello
  • Revista de Humanidades
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Andrés Bello
  • Revista de Humanidades
  • View Item

Derrida and the problem of supplement: filmic trace’s spectral character

Derrida y el problema del suplemento: el carácter espectral de la huella fílmica

Author
Molina Barea, María del Carmen

Full text
https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/701
10.53382/issn.2452-445X.701
Abstract
The present paper addresses Jacques Derrida’s theory about the “supplement” in an attempt to present the “origin” as non-presence or erased origin, thus dismantling the metaphysical linkage between the sign and the represented. Methodologically, the paper explores a “performative” approach to deconstruction, which serves to analyze the category of supplement by subverting the notion of writing as “speech’s image” taken from derridian rereading of Rousseau. It will then be used the concepts of “différance” and “párergon” in order to argue the originary character of “trace”. This aspect will be specifically orientated to the study of supplement in the case of cinematographic image, that is why some films will be cited as relevant examples. Ultimately, the paper revisits derridian idea of “hospitality” as a way to enhance respect for all the spectral traces that reappear within cinematographic images.
 
El presente artículo aborda el pensamiento de Jacques Derrida acerca del suplemento con el propósito de plantear la noción de origen como no-presencia u origen tachado, y así desarticular la relación metafísica entre el signo y lo representado. El artículo indaga metodológicamente en un enfoque performativo de la deconstrucción, que analiza la categoría de suplemento subvirtiendo la escritura como imagen del habla a partir de la relectura derridiana de Rousseau. Seguidamente se emplean los conceptos de différance y párergon para argumentar el estatuto originario de la huella. Este aspecto se orienta específicamente al estudio del suplemento en el caso de la imagen cinematográfica, motivo por el cual se comentarán algunas películas como ejemplos relevantes. El artículo termina revisitando la idea derridiana de hospitalidad como principio de respeto hacia las huellas espectrales que reaparecen en la imagen fílmica.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB