Show simple item record

Dispersión urbana y rezago escolar en la educación superior del valle de México

dc.creatorSahagún Angulo, Rubén
dc.date2024-07-17
dc.date.accessioned2024-08-08T16:05:17Z
dc.date.available2024-08-08T16:05:17Z
dc.identifierhttps://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/72092
dc.identifier10.5354/0718-8358.2024.72092
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/244897
dc.descriptionThis document focuses on urban dispersion and accessibility in the Metropolitan Zone of the Valley of Mexico and its influence on the university student population. This is achieved through the analysis of three groups of data: mobility surveys of the student community, school performance monitoring data provided by the University, and data from Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) on the location of main transportation in the city. The research provides results on the geographical dispersion of students, their dependence on the public transportation system, and how this situation is related to accessibility and academic performance, particularly in the case of students with greater lag. Finally, the importance of implementing these studies in businesses and schools that will contribute to the development of transportation and urban planning policies that reduce social disparities and improve mobility in the urban environment is highlighted.en-US
dc.descriptionEste documento aborda la relación entre dispersión urbana y accesibilidad en la zona metropolitana del Valle de México, junto a su influencia en la población estudiantil universitaria. Esto se logra a partir del análisis de tres grupos de datos: encuestas de movilidad a la comunidad estudiantil; datos de seguimiento del desempeño escolar aportados por la Universidad Autónoma Metropolitana; y datos del Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) sobre la ubicación de los principales transportes de la ciudad. La investigación aporta resultados sobre la dispersión geográfica de los estudiantes, su dependencia al sistema de transporte público y sobre cómo esta situación se relaciona con la accesibilidad y el rendimiento académico, particularmente en el caso de los estudiantes con más rezago. Finalmente, se subraya la importancia de implementar estos estudios en empresas y escuelas que trabajen en la elaboración de políticas de transporte y planificación urbana para reducir las disparidades sociales y mejorar la movilidad en el entorno urbano.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Instituto de la Viviendaes-ES
dc.relationhttps://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/72092/76870
dc.rightsDerechos de autor 2024 Rubén Sahagún Anguloes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista INVI; Vol. 39 Núm. 111 (2024)es-ES
dc.source0718-8358
dc.source0718-1299
dc.subjectaccesibilidades-ES
dc.subjectdistanciaes-ES
dc.subjectmovilidad urbanaes-ES
dc.subjectrezago educativoes-ES
dc.subjectexpansión urbanaes-ES
dc.subjectaccessibilityen-US
dc.subjectdistanceen-US
dc.subjecteducational lagen-US
dc.subjecturban expansionen-US
dc.subjecturban mobilityen-US
dc.titleUrban Dispersion and School Lag in Higher Education in the Valley of Mexicoen-US
dc.titleDispersión urbana y rezago escolar en la educación superior del valle de Méxicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record