Narratives and Discourses of Railway Landscapes: Infrastructural Heritage of the Ferrocarril del Sur in the region of Maule and the province of Chimbarongo
Narrativas y discursos del paisaje ferroviario: Infraestructuras patrimoniales del ferrocarril del sur en la Región del Maule y la comuna de Chimbarongo
Author
Urrutia Steinert, Isidora
Hassi Gidi, José Emilio
Canales Errázuriz, Santiago
Rojas del Pozo, Valentina Paz
Molina Sourdat, Alexandre
Pérez Selman, Macarena
Abstract
This article examines a portion of the railway heritage associated with the main network of the Southern Railway, built since the second half of the 19th century in Chile. Understanding railway heritage as a fundamental part of national history and local memory, the station facilities of Chimbarongo, Teno, San Rafael, Villa Alegre, and Perquilauquén in the O’Higgins and Maule regions are taken as case studies. These stations are currently unused and in varying states of preservation, despite having been simultaneously declared National Historic Monuments in 2017. Considering these stations as a typological ensemble and individually, they are analyzed as a complex phenomenon using an interdisciplinary methodology composed of morphological-formal, historical-discursive, and narrative examinations. The argument is made in favor of interdisciplinary analysis to highlight the value of this heritage for the geopolitical and identity development of the territory, demonstrating a correspondence between its material and cultural history. A period of boom and consolidation is observed, followed by a decline and abandonment, both materiality of the station and the social connections anchored to it. This underscores the importance of this railway architecture as a heritage value at the state and communal levels, which calls for preservation. Este artículo examina el patrimonio ferroviario asociado a la red principal del Ferrocarril del Sur, construido desde la segunda mitad del siglo XIX en Chile. Entendiendo el patrimonio ferroviario como una parte fundamental de la historia nacional y la memoria local, se toman como casos de estudio las instalaciones de las estaciones de Chimbarongo, Teno, San Rafael, Villa Alegre y Perquilauquén en las regiones de O’Higgins y Maule. Estas estaciones se encuentran actualmente en desuso y en diversos estados de conservación, a pesar de haber sido declaradas Monumento Histórico Nacional en 2017. Considerando estas estaciones como un conjunto tipológico y de manera individual, se analizan como un fenómeno complejo utilizando una metodología interdisciplinaria compuesta por un examen morfológico-formal, histórico-discursivo y narrativo. Se argumenta a favor del análisis interdisciplinario como una forma de destacar el valor de este patrimonio para el desarrollo geopolítico e identitario del territorio, demostrando una correspondencia entre su historia material y cultural. Se observa un período de auge y consolidación, seguido de un declive y abandono, tanto de la materialidad de la estación como de la sociabilidad ligada a ella. Esto resalta la importancia de esta arquitectura ferroviaria como un valor patrimonial a nivel estatal y comunitario.