Show simple item record

Narrativas y discursos del paisaje ferroviario: Infraestructuras patrimoniales del ferrocarril del sur en la Región del Maule y la comuna de Chimbarongo

dc.creatorUrrutia Steinert, Isidora
dc.creatorHassi Gidi, José Emilio
dc.creatorCanales Errázuriz, Santiago
dc.creatorRojas del Pozo, Valentina Paz
dc.creatorMolina Sourdat, Alexandre
dc.creatorPérez Selman, Macarena
dc.date2024-05-31
dc.date.accessioned2024-08-27T20:16:00Z
dc.date.available2024-08-27T20:16:00Z
dc.identifierhttps://ojs.uc.cl/index.php/RP/article/view/60565
dc.identifier10.7764/plan.055.125
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/245127
dc.descriptionThis article examines a portion of the railway heritage associated with the main network of the Southern Railway, built since the second half of the 19th century in Chile. Understanding railway heritage as a fundamental part of national history and local memory, the station facilities of Chimbarongo, Teno, San Rafael, Villa Alegre, and Perquilauquén in the O’Higgins and Maule regions are taken as case studies. These stations are currently unused and in varying states of preservation, despite having been simultaneously declared National Historic Monuments in 2017. Considering these stations as a typological ensemble and individually, they are analyzed as a complex phenomenon using an interdisciplinary methodology composed of morphological-formal, historical-discursive, and narrative examinations. The argument is made in favor of interdisciplinary analysis to highlight the value of this heritage for the geopolitical and identity development of the territory, demonstrating a correspondence between its material and cultural history. A period of boom and consolidation is observed, followed by a decline and abandonment, both materiality of the station and the social connections anchored to it. This underscores the importance of this railway architecture as a heritage value at the state and communal levels, which calls for preservation.en-US
dc.descriptionEste artículo examina el patrimonio ferroviario asociado a la red principal del Ferrocarril del Sur, construido desde la segunda mitad del siglo XIX en Chile. Entendiendo el patrimonio ferroviario como una parte fundamental de la historia nacional y la memoria local, se toman como casos de estudio las instalaciones de las estaciones de Chimbarongo, Teno, San Rafael, Villa Alegre y Perquilauquén en las regiones de O’Higgins y Maule. Estas estaciones se encuentran actualmente en desuso y en diversos estados de conservación, a pesar de haber sido declaradas Monumento Histórico Nacional en 2017. Considerando estas estaciones como un conjunto tipológico y de manera individual, se analizan como un fenómeno complejo utilizando una metodología interdisciplinaria compuesta por un examen morfológico-formal, histórico-discursivo y narrativo. Se argumenta a favor del análisis interdisciplinario como una forma de destacar el valor de este patrimonio para el desarrollo geopolítico e identitario del territorio, demostrando una correspondencia entre su historia material y cultural. Se observa un período de auge y consolidación, seguido de un declive y abandono, tanto de la materialidad de la estación como de la sociabilidad ligada a ella. Esto resalta la importancia de esta arquitectura ferroviaria como un valor patrimonial a nivel estatal y comunitario.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttps://ojs.uc.cl/index.php/RP/article/view/60565/61460
dc.rightsDerechos de autor 2024 Revista Planeoes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista Planeo; Núm. 55 (2023): Territorios ferroviarioses-ES
dc.source0719-2932
dc.subjectPatrimonio Ferroviarioes-ES
dc.subjectRecinto Estaciónes-ES
dc.subjectModernidad e Identidades-ES
dc.subjectRailway heritageen-US
dc.subjectRailway stationen-US
dc.subjectModernity and identityen-US
dc.titleNarratives and Discourses of Railway Landscapes: Infrastructural Heritage of the Ferrocarril del Sur in the region of Maule and the province of Chimbarongoen-US
dc.titleNarrativas y discursos del paisaje ferroviario: Infraestructuras patrimoniales del ferrocarril del sur en la Región del Maule y la comuna de Chimbarongoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos académicos con revisión de pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record