Show simple item record

Luz y paisajes en las novelas Al faro, El mocho y Lumpérica

dc.creatorCepeda-García, Cristofer
dc.date2024-07-01
dc.date.accessioned2024-10-01T12:47:12Z
dc.date.available2024-10-01T12:47:12Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/7518
dc.identifier10.4067/s0071-17132024000100025
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/245292
dc.descriptionTo the lighthouse by Virginia Woolf, El mocho by José Donoso and Lumpérica by Diamela Eltit are three novels that, through the treatment of light, deconstruct the subject and the landscape. This fact implies a radical turn with respect to the nineteenth-century landscape, to the extent that it opens up to a form of construction in the literary space that fissures the subject-object relationship, blurring, overflowing or multiplying the forms. The comparative reading of these works is based on the contributions of authors such as Joan Nogué (2007) and Javier Maderuelo (2007), who establish that landscapes are culturally constructed, and on the works of Michel Foucault, Giorgio Agamben and Gilles Deleuze to think landscapes as devices that, through the circulation of light, produce visibilities that shape the subject and the landscape itself.en-US
dc.descriptionAl faro de Virginia Woolf, El mocho de José Donoso y Lumpérica de Diamela Eltit son tres novelas que, mediante el tratamiento de la luz, deconstruyen al sujeto y al paisaje. Este hecho implica un giro radical con respecto al paisaje decimonónico, en la medida que se abre a una forma de construcción en el espacio literario que fisura la relación sujeto-objeto difuminando, desbordando o multiplicando las formas. La lectura comparada de estas obras se sustenta en los aportes de autores como Joan Nogué (2007) y Javier Maderuelo (2007), quienes establecen que los paisajes son construidos culturalmente, y en los trabajos de Michel Foucault, Giorgio Agamben y Gilles Deleuze para pensar los paisajes como dispositivos que, mediante la puesta en circulación de la luz, producen visibilidades que dan forma al sujeto y al propio paisaje.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/7518/8547
dc.sourcePhilological Studies; No. 73 (2024); 25-42en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 73 (2024); 25-42es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.subjectLuzes-ES
dc.subjectpaisajees-ES
dc.subjectAl faroes-ES
dc.subjectEl mochoes-ES
dc.subjectLumpéricaes-ES
dc.subjectLighten-US
dc.subjectLandscapeen-US
dc.subjectTo the lighthouseen-US
dc.subjectEl mochoen-US
dc.subjectLumpéricaen-US
dc.titleLight and landscapes in the novels To the lighthouse, El mocho and Lumpéricaen-US
dc.titleLuz y paisajes en las novelas Al faro, El mocho y Lumpéricaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record