• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Mothers remain quiet: #MeTooInceste or the silence against sexual abuse in works by Latin American female narrators

Las madres callan: #MeTooInceste o el silencio frente al abuso sexual en obras de narradoras latinoamericanas

Author
Pascua-Canelo, Marta

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/7527
10.4067/s0071-17132024000100219
Abstract
At a time when #MeTooInceste has burst into feminist debates and contemporary literature, this paper analyses a recurring trope in recent Latin American narrative written by women: the silence of mothers in the face of child sexual abuse. To do so, firstly, it outlines a theoretical-critical overview of the relationship between motherhood, abuse and violence that serves to adequately frame this phenomenon. Secondly, it explores the counter-hegemonic modes of maternity and motherhood in the novels Nefando (2016), by Mónica Ojeda (Ecuador, 1988), Temporada de huracanes (2017), by Fernanda Melchor (Mexico, 1982), and Por qué volvías cada verano (2018) by Belén López Peiró (Argentina, 1992).
 
En un momento en que el #MeTooInceste ha irrumpido en los debates feministas y en la literatura contemporánea, este trabajo analiza un tropo recurrente en la reciente narrativa latinoamericana escrita por mujeres: el silencio de las madres frente al abuso sexual infantil. Para ello, se traza, en primer lugar, un panorama teórico-crítico en torno a las relaciones entre maternidad, abuso y violencia que sirve para encuadrar adecuadamente este fenómeno. Y, en segundo lugar, se exploran los modos contrahegemónicos de ejercer la maternidad y el maternaje en las novelas Nefando (2016), de Mónica Ojeda (Ecuador, 1988), Temporada de huracanes (2017), de Fernanda Melchor (México, 1982) y Por qué volvías cada verano (2018), de Belén López Peiró (Argentina, 1992).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB