Decolonial Motherhoods in the Murals by Colectivo Moriviví
Las maternidades decoloniales en los murales del Colectivo Moriviví
Author
Valdez, Elena
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/752910.4067/s0071-17132024000100259
Abstract
This essay explores the representations of motherhood, female body and reproductive capacity in the murals by Colectivo Moriviví, an all women feminists political collective from Puerto Rico. The artists challenge the Marianist tradition that venerates female passivity, sexual purity and self- silencing, and go beyond a simple representation of mothers as figures that nurture Puerto Rican nationality. Instead, drawing on feminist and decolonial motherhood studies (Lugones, Rich, Lagarde), the collective activates different modes of mothering that vary from the inclusion of a new maternal imagery in their murals to artistic political interventions and community education and engagement. Their version of motherland is ecofeminist and decolonial as it prioritizes herstory and matrilineal genealogy originated in Taino cosmology and nature. If Paz para la mujer (2015) and Boys and Girls Club (2015) start to shape their ecofeminist decolonial agenda, the later murals use it actively, recreating Taino myths about the creation of the world. While in Cacibajagua (2017) labor allegorizes the (neo)colonial state of Puerto Rico, 8M: Abortemos el sistema (2019) advocates for the right of abortion and reproductive rights during the femicide epidemic and the severe economic crisis that affect women disproportionately. In contrast, Las mujeres hacen matria (2021) recovers women’s protagonism in Puerto Rican history and liberates decolonial love as a tool against the racist/patriarchal/colonial system. En esta investigación se reflexiona sobre las representaciones de la maternidad, el cuerpo femenino y su capacidad reproductiva en los murales del Colectivo Moriviví, un grupo político-feminista compuesto solo por mujeres que trabaja en arte público en Puerto Rico. Las artistas desafían la tradición marianista que venera la pasividad femenina, la pureza sexual y el autosilencio y van más allá de una simple representación de madres como figuras que nutren la nacionalidad puertorriqueña. En cambio, partiendo de los estudios de maternidades feministas y decoloniales (Lugones, Rich, Lagarde), situándose desde la madre, el Colectivo activa diferentes modos de maternar, que varían desde la inclusión de un nuevo imaginario materno en sus piezas artísticas hasta las intervenciones político-artísticas y el trabajo educativo y concientizador con la comunidad. Su versión de la matria es ecofeminista y decolonial porque prioriza la herstoria y genealogía matrilineal originada en la cosmología taína y el nexo con la naturaleza. Si en Paz para la mujer (2015) y Boys and Girls Club (2015) empieza a moldearse su agenda ecofeminista decolonial, los murales posteriores la emplean activamente recreando los mitos taínos sobre la creación del mundo. Si en Cacibajagua (2017) el parto alegoriza el Estado (neo)colonial de Puerto Rico, 8M: abortemos el sistema (2019) aboga por el derecho al aborto y derechos reproductivos durante la epidemia de los feminicidios y la severa crisis económica que afecta desproporcionalmente a las mujeres. En contraste, Las mujeres hacen matria (2021) rescata el protagonismo de mujeres en la historia de Puerto Rico, así como libera el amor decolonial como herramienta contra el sistema racista/patriarcal/colonial.