Tecnoestetics maternities. Reproductive imperatives in Isabel Zapata, In Vitro (2021), and Samanta Schweblin, “Conservas” (2017)
Maternidades tecnoestéticas. Imperativos reproductivos en In Vitro (2021) de Isabel Zapata y “Conservas” (2017) de Samanta Schweblin
Author
Sánchez-Téllez, Ingrid
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/753010.4067/s0071-17132024000100283
Abstract
The objective of this article is to analyze the technical processes in Latin American literature that make possible the new reproductive forms and the technological modes that condition the appearance of a new discourse on motherhood: the technologies of the maternal. To this end, the article traces the correlation between the reproductive imperative and the technocratic imperative in the autobiographical account of Isabel Zapata, In Vitro, and in the story “Conservas” by Samantha Schweblin. Therefore, this article investigates the consequences of the imperatives to configure an experience of motherhood codified by a maternal sensorium inscribed in a historical and technical way. The article is divided into two parts. The first part is an analysis of the procreative and contraceptive methods in the two works as techno-aesthetic practices. The second part studies the logics of production that underlie the reproductive and technocratic imperatives. This reflection allows us to analyze the function of techno-aesthetic devices to contribute to the literary criticism of biotechnological devices and to feminist studies of science. El objetivo de este artículo es analizar la representación de los procesos técnicos en la literatura latinoamericana que posibilitan las nuevas formas reproductivas y los modos tecnológicos que condicionan la aparición de un nuevo discurso sobre las maternidades: las tecnologías de lo materno. Para tal fin, la investigación rastrea en el relato autobiográfico de Isabel Zapata, In Vitro y en el cuento “Conservas” de Samantha Schweblin, la correlación entre el imperativo reproductivo y el imperativo tecnocrático. Por consiguiente, resulta indispensable indagar en las consecuencias de los imperativos para configurar una experiencia de las maternidades codificadas por un sensorium materno inscrito de forma histórica y tecnificada. El artículo está dividido en dos partes: un análisis de los métodos procreativos y anticonceptivos en las dos obras como prácticas tecnoestéticas y un estudio de las lógicas de producción que subyacen en los imperativos reproductivo y tecnocrático. Esta reflexión nos permite analizar la función de los aparatos tecnoestéticos para contribuir a la crítica literaria de los aparatos biotecnológicos y a los estudios feministas de la ciencia.