• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Black corporeity at school: meanings attributed by children and teachers

Corporeidad negra en la escuela: concepciones de niños y docentes en los primeros años de la educación primaria

Author
Fernandes-Attilio, Vitória

Rossi, Fernanda

Aparecida-Corrêa, Denise

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7374
10.4067/S0718-07052023000300007
Abstract
This article aims to analyze the meanings attributed by children and teachers to the black body at school. The theoretical framework is based on studies that understand the body as a source of cultural and social meanings and that point to the implications of anti-racist pedagogical practices in search of a human and social, democratic and plural formation. The methodological procedures include a qualitative approach, with field research with 27 children and four teachers from a class in the early years of elementary school at a municipal public school in the interior of São Paulo, Brazil. Data collection techniques were field observation and semi-structured interviews. There are marks of the myth of racial democracy and colorism, with the recurrent dissemination of the premise that all people are equal, nullifying the existence of racist and discriminatory practices.
 
Este artículo tiene como objetivo analizar los significados atribuidos por niños y profesores al cuerpo negro en la escuela. El marco teórico se sustenta en estudios que entienden el cuerpo como fuente de significados culturales y sociales y que apuntan las implicaciones de las prácticas pedagógicas antirracistas en la búsqueda de una formación humana y social, democrática y plural. Los procedimientos metodológicos incluyen un enfoque cualitativo, con investigación de campo con 27 niños y cuatro docentes de una clase de los primeros años en una escuela pública municipal del interior de São Paulo, Brasil. Las técnicas de recolección de datos fueron la observación de campo y la entrevista semiestructurada. Hay marcas del mito de la democracia racial y el colorismo en los discursos de niños y docentes, con la recurrente difusión de la premisa de que todas las personas son iguales, anulando la existencia de prácticas racistas y discriminatorias.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB