Methodological actions for the development of Digital Competences in Health professors
Acciones metodológicas para el desarrollo de competencias digitales en docentes de la Salud
Author
Estrada Fonseca, Rosío de la Caridad
Mendoza Molina, Asiris
García Navarrete, Regla de la Caridad
Valido González, Arelys
Abstract
Maintaining Distance Education in the post-COVID stage requires changes and transformations in medical education professionals. To determine the repercussion of methodological actions in the improvement of teachers’ digital skills, a participatory action research was carried out that involved 75 active teachers from the three health areas of the Santo Domingo municipality, from January 2020 to August 2022. A survey and the test proposed on the digital visitor site were used to obtain the variables of interest. The percentage variation was used as a statistical method. 50.6% of teachers belonged to generation X. Of the 21 competencies initially explored, only 60% of teachers mastered the ability to interact through digital technologies in the area of communication and collaboration. After the application of the proposal, a favorable percentage variation was found in all the areas. Incorporation into research activities and improvement courses increased. The actions carried out have a positive impact, the faculty is perfected with the acquisition of skills and competencies in the field of digital tools for professional growth and enrichment of the training processes. Mantener la Educación a Distancia en la etapa postCOVID requiere de cambios y transformaciones en los profesionales de la educación médica. Para determinar la repercusión de acciones metodológicas en perfeccionamiento de competencias digitales en los profesores, se realizó una investigación acción participativa que involucró a los 75 profesores activos de las tres áreas de salud del municipio Santo Domingo de enero 2020 a agosto 2022. Se utilizó una encuesta y el test propuesto en el sitio el visitante digital para obtener las variables de interés y la variación porcentual como método estadístico. El 50,6%del claustro perteneció a la generación X, de las 21 competencias exploradas inicialmente solo en la habilidad de interactuar a través de tecnologías digitales del área comunicación y colaboración se constató dominio en el 60% de los docentes, después de la aplicación de la propuesta se constató una variación porcentual favorable en la totalidad de las áreas. Se incrementó la incorporación a actividades investigativas y a los cursos de superación. Las acciones desarrolladas repercuten de forma positiva se perfecciona el claustro con la adquisición de habilidades y competencias en materia de herramientas digitales para el crecimiento profesional y enriquecimiento de los procesos formativos.