CHILE, 1973 IN PEQUEÑOS ANIMALES ABATIDOS BY ALEJANDRO SIEVEKING
Chile, 1973 en Pequeños animales abatidos de Alejandro Sieveking
Author
Rojas-Mejías, Diana
Abstract
This article focusses on the play Pequeños animales abatidos by Alejandro Sieveking, a text written by the Chilean playwright upon his arrival in Costa Rica to 1974. The text is understood as a literature of exile throughout the author communicated socio-political situations from Chile before coup d’etat, and in this act of memory, he was positioning against the repression of the dictatorship. The analysis persuades that the referentiality of the play is biographical and historical, because of time, space and social actors who were known or lived by Sieveking. As part of his discursive strategies, the author uses the intertextuality to refer to the political affiliations of the characters; the parody or satire to criticize the contradictions from the right and the temporary games to lessen the discourses from the left with characters comparable to the politics of oblivion. The analysis concludes that characters are reduced to their animality, in which they are prisoners of violence and the impossibility of changing circumstances as well as protecting their own lives. En este artículo se estudia la obra de teatro Pequeños animales abatidos de Alejandro Sieveking, un texto escrito por el dramaturgo chileno a su llegada a Costa Rica en 1974. La obra se comprende como una literatura del exilio con la que el autor comunicó realidades socio-políticas de Chile durante los meses previos al golpe, y en este acto de memoria, se posicionó contra la represión de la dictadura. El análisis sostiene que en la obra podemos encontrar una referencialidad, biográfica e histórica, al relatar un tiempo, un espacio y unos actores sociales conocidos o vividos por Sieveking. Como parte de sus estrategias discursivas, se estudia el empleo de la intertextualidad para referir a las afiliaciones políticas de los personajes; de la parodia o sátira para criticar las contradicciones de la derecha, y de los juegos temporales para desestabilizar los discursos de la izquierda con personas comparables a las políticas del olvido. Desde la perspectiva se concluye que los personajes están reducidos a su animalidad, en la que son presas de la violencia y de la imposibilidad de cambiar las circunstancias o de proteger sus propias vidas.