El papel de la IA en los procesos educativos en arquitectura, estudio de casos y consideraciones éticas
Author
Villalobos, Rodrigo
King, Claudia
Valassina, Flavio
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/arteoficio/article/view/695510.35588/es7tnb57
Abstract
This study presents formative academic initiatives in architecture at the University of Bio-Bio, Chile, in 2023, leveraging artificial intelligence (hereafter AI). The main objective was to explore the academic relevance of AI, regarding architectural studies, considering different procedural and ethical implications. This presentation reflects on three case studies derived from teaching experiences, all aimed at exploring the integration of AI: an introductory workshop, a third-semester course, and a fourth-year research methodology course. The initial findings support the argument for the formative academic relevance of AI, highlighting its ability to deliver rapid results and provide formal responses in the generation of design ideas, albeit with the necessity for traditional validation. Additionally, the results underscore the importance of effective communication with AI, where the initial instruction (hereafter prompt) and continuous interaction are critical indicators of outcomes and offer academic traceability. Este trabajo muestra iniciativas académicas formativas en arquitectura de la Universidad del Bío-Bío, Chile, en 2023, utilizando inteligencia artificial (desde ahora ia). El objetivo fue indagar sobre su pertinencia académica en los procesos formativos de arquitectos/as, considerando su instrumentalización en lo procedimental y ético. Este trabajo reflexiona sobre tres experiencias pedagógicas donde el objetivo secundario era explorar la incorporación de las ia; un taller de inicio, otro de tercer semestre, y la asignatura metodologías de la investigación de cuarto año. Los resultados indagatorios iniciales permiten argumentar su pertinencia académica formativa, rapidez de resultados, y la capacidad para presentar respuestas formales en la generación de ideas proyectuales, aun requiriendo de validación tradicional. Por otra parte, mostraron la necesidad de lograr una comunicación efectiva con las ia, donde la instrucción inicial (desde ahora prompt) y el diálogo continuo, son un buen indicador del tipo de resultado a obtener y presenta trazabilidad académica.