TimeTravellerTM: Between Popular Culture and Posthumanism
TimeTravellerTM: entre la cultura popular y el posthumanismo;
TimeTravellerTM: entre a cultura popular e o posthumanismo
Author
Uraga Ramírez, Mario Iván
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/ideas/article/view/583410.35588/estudav.v0i38.5834
Abstract
This article analyzes the work of the Canadian digital artist Skawennati Tricia Fragnito, specifically the work TimeTravellerTM, in light of the Gramsci’s theory of Popular Culture and the Posthumanism ideas of Francesca Ferrando. Since TimeTravellerTM makes visible key moments of the Mohawk nation and other indigenous peoples, the first part of the article briefly explains the history of the Mohawk people, in order to understand Skawennati’s aims. Then, the TimeTravellerTM series of videos is analyzed to define the role that, in Gramscian terms, an artist like Skawennati plays before her nation. The final part problematizes certain elements of TimeTravellerTM, which seem to contradict the postcolonial interpretations made of Skawennati’s work. Analizaremos el trabajo de la artista digital canadiense Skawennati Tricia Fragnito, específicamente la obra TimeTravellerTM, a la luz de la teoría de la cultura popular de Antonio Gramsci y de las ideas del posthumanismo de Francesca Ferrando. Dado que TimeTravellerTM visibiliza momentos clave de la nación Mohawk y de otros pueblos indígenas, la primera parte del artículo explica de manera breve la historia de dicho pueblo, a fin de comprender las intenciones de Skawennati. Luego revisaremos la serie de videos que conforman TimeTravellerTM, con el objetivo de determinar cuál es el papel que, en términos gramscianos, desempeña una artista como Skawennati ante su nación. La parte final problematiza ciertos elementos de TimeTravellerTM que parecen contradecir las interpretaciones poscoloniales de ciertos autores respecto a la obra de Skawennati.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Children of popular sectors and school of popular sector: a study about difficulties of the process of schooling in Chile (1840-1860)
Ramírez Bizama, Emilio. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 37 (2014): Educación. Contextos sociales y propensión a aprender -
Provoking at the marketplace: popular territories, queer performance and Brazilian peripheral pop music: territorios populares, performance trans-marica y música pop-periférica brasileña
Stoffels, Leandro; Pereira de Sá , Simone. Revista Musical Chilena; Vol. 77 Núm. 240 (2023): Julio - Diciembre; 41-61 -
THE INTERVENTIONIST STATE AND SOCIAL CONTROL THROUGH POPULAR PARTICIPATION IN THE NATIONAL MILK PROGRAM (PNL) DURING THE POPULAR UNITY GOVERNMENT, 1970-1973.
Neves Guzmán, Camila. Tiempo Histórico; Núm. 22 (2021): Tiempo Histórico; 77-101