Research about “CRITICISM” in the University Service-Learning (USL): A technical issue?
Investigando la “CRÍTICA” en el Aprendizaje Servicio Universitario: ¿una cuestión técnica?
Author
Moreno-Doña, Alberto
Martín-Moya, Ricardo
Fuentes-Rubio, Mario
Giles-Girela, Javier
Rivas-Valenzuela, Johan
Trigueros-Cervantes, Carmen
Rivera-García, Enrique
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/739010.4067/S0718-07052023000300263
Abstract
The polysemy in the “criticism” concept and the variety of ways in which University Service-Learning (USL) can be understood have made us propose a systematic review. The goal of this review has been to understand the value of “CRITICISM” as the structural axis and the educational principle on which the USL pedagogical model is founded. The procedures recommended by PRISMA 2020 have been followed to elaborate a protocol with the 27-item checklist. The process to identify the articles included a systematic search in the Web of Science (Wos) and Scopus databases. The final selection included 144 documents that were analyzed in depth. The findings allow us to account for some pedagogical activism in the way of understanding what we call “criticism”. Some degree of depoliticization and eurocentrism is observed in this concept, besides an emphasis on methodology, rather than on the political, ethical, social and pedagogical aspects. La polisemia del concepto de crítica y la diversidad de formas de entender el Aprendizaje Servicio Universitario [ApS(U)] nos ha llevado a proponer una revisión sistemática cuyo objetivo ha sido comprender el valor de la CRÍTICA como eje vertebrador y principio educativo fundante del Modelo Pedagógico del ApS(U). Hemos seguido el conjunto de procedimientos recomendados por PRISMA 2020 para elaborar un protocolo a través de la lista de comprobación de 27 ítems. El proceso de identificación de artículos incluyó una búsqueda sistemática en las bases de datos Web of Science (Wos) y Scopus. La selección final consistió en 144 documentos que se analizaron en profundidad. Los hallazgos nos permiten dar cuenta de cierto activismo pedagógico en la forma de entender eso que llamamos crítica. Se visualiza cierta despolitización y eurocentrismo en dicho concepto y un énfasis en lo metodológico más que en lo político, ético, social y pedagógico.