Systematic review of educational ethnography in Chile
Revisión sistemática de la etnografía educativa en Chile
dc.creator | Westermeyer-Jaramillo, Marleen Adriana | |
dc.date | 2023-12-28 | |
dc.date.accessioned | 2024-11-19T13:28:53Z | |
dc.date.available | 2024-11-19T13:28:53Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7445 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052023000400131 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246146 | |
dc.description | Ethnographic research in education is a design that allows us to understand the social dimension of the educational process. There are diagnoses of the state of productivity of educational research in Latin America and Chile, but specific reviews for the ethnographic area have not been detected. This leaves a theoretical and practical gap in educational research regarding how this design has been applied. Therefore, this systematization aims to diagnose the state of educational ethnography in Chile. To do this, the PRISMA 2020 guidelines were followed, searching for publications in three databases. The results indicate that the ethnographic design has adopted different modalities according to the problem it investigates and that there are themes in which ethnographic studies have concentrated, while there are others than are a niche to be investigated. The results are expected to guide research work in the area of education. | en-US |
dc.description | La investigación etnográfica en educación es un diseño que permite comprender la dimensión social del proceso educativo. Existen diagnósticos del estado de productividad de la investigación educativa en América Latina y en Chile, pero no se han podido detectar revisiones específicas para el área etnográfica. Esto deja un vacío teórico y práctico en la investigación educativa respecto a cómo se ha aplicado este diseño. Por ende, esta sistematización busca diagnosticar el estado de la etnografía educativa en Chile. Para ello, se siguieron los lineamientos PRISMA 2020, realizando una búsqueda de publicaciones en tres bases de datos. Los resultados señalan que el diseño etnográfico ha adoptado distintas modalidades según el problema que investiga y que hay temáticas en la que los estudios etnográficos de han concentrado, mientras que hay otras que son un nicho por investigar. Se espera que los resultados orienten el quehacer investigativo en el área de la educación. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7445/8484 | |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 49 No. 3 (2023); 131-146 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 3 (2023); 131-146 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | etnografía | es-ES |
dc.subject | investigación educativa | es-ES |
dc.subject | productividad científica | es-ES |
dc.subject | PRISMA 2020 | es-ES |
dc.subject | educación | es-ES |
dc.subject | ethnography | en-US |
dc.subject | educational research | en-US |
dc.subject | knowledge production | en-US |
dc.subject | PRISMA 2020 | en-US |
dc.subject | education | en-US |
dc.title | Systematic review of educational ethnography in Chile | en-US |
dc.title | Revisión sistemática de la etnografía educativa en Chile | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}