Show simple item record

Revisión sistemática de la etnografía educativa en Chile

dc.creatorWestermeyer-Jaramillo, Marleen Adriana
dc.date2023-12-28
dc.date.accessioned2024-11-19T13:28:53Z
dc.date.available2024-11-19T13:28:53Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7445
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000400131
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246146
dc.descriptionEthnographic research in education is a design that allows us to understand the social dimension of the educational process. There are diagnoses of the state of productivity of educational research in Latin America and Chile, but specific reviews for the ethnographic area have not been detected. This leaves a theoretical and practical gap in educational research regarding how this design has been applied. Therefore, this systematization aims to diagnose the state of educational ethnography in Chile. To do this, the PRISMA 2020 guidelines were followed, searching for publications in three databases. The results indicate that the ethnographic design has adopted different modalities according to the problem it investigates and that there are themes in which ethnographic studies have concentrated, while there are others than are a niche to be investigated. The results are expected to guide research work in the area of education.en-US
dc.descriptionLa investigación etnográfica en educación es un diseño que permite comprender la dimensión social del proceso educativo. Existen diagnósticos del estado de productividad de la investigación educativa en América Latina y en Chile, pero no se han podido detectar revisiones específicas para el área etnográfica. Esto deja un vacío teórico y práctico en la investigación educativa respecto a cómo se ha aplicado este diseño. Por ende, esta sistematización busca diagnosticar el estado de la etnografía educativa en Chile. Para ello, se siguieron los lineamientos PRISMA 2020, realizando una búsqueda de publicaciones en tres bases de datos. Los resultados señalan que el diseño etnográfico ha adoptado distintas modalidades según el problema que investiga y que hay temáticas en la que los estudios etnográficos de han concentrado, mientras que hay otras que son un nicho por investigar. Se espera que los resultados orienten el quehacer investigativo en el área de la educación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7445/8484
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 No. 3 (2023); 131-146en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 3 (2023); 131-146es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectetnografíaes-ES
dc.subjectinvestigación educativaes-ES
dc.subjectproductividad científicaes-ES
dc.subjectPRISMA 2020es-ES
dc.subjecteducaciónes-ES
dc.subjectethnographyen-US
dc.subjecteducational researchen-US
dc.subjectknowledge productionen-US
dc.subjectPRISMA 2020en-US
dc.subjecteducationen-US
dc.titleSystematic review of educational ethnography in Chileen-US
dc.titleRevisión sistemática de la etnografía educativa en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record