Study in adulthood: Perceptions of a motivational challenge
Estudiar en la adultez: Percepciones de un reto motivacional
Author
Cavallo-Bertelet, Lissette
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/745510.4067/S0718-07052023000400327
Abstract
Education as a social right must be permanent, inclusive, participatory and motivating. Based on what has been stated, this study aims to determine if there is interest in adults in finishing their Basic Education studies, describing the reasons that influence the decision to participate in this learning process. This exploratory- descriptive qualitative research develops a semi-structured interview with 47 adults, including women and men between 30 and 80 years of age, belonging to central and upper sectors of the city of Viña del Mar, Chile.
As a result, adults are interested in finishing their Basic Education studies. However, those who decide not to participate show reasons such as age, scarcity of economic resources, suffering from diseases associated with the elderly, insecurity, personal lack of interest and work performance, concluding on the importance of socio- emotional learning. La educación como un derecho social debe ser permanente, inclusiva, participativa y motivante. A partir de lo planteado, este estudio tiene por objetivo determinar si existe interés en las personas adultas en terminar sus estudios de Educación Básica, describiendo los motivos que inciden en la decisión de participar de este proceso de aprendizaje. Esta investigación cualitativa de tipo exploratoria-descriptiva, desarrolla una entrevista semi- estructurada a 47 personas adultas, entre ellas mujeres y hombres entre 30 y 80 años de edad, pertenecientes a sectores centrales y altos de la ciudad de Viña del Mar, Chile.
Como resultado, las personas adultas tienen interés en terminar sus estudios de Educación Básica. Sin embargo, quienes deciden no participar manifiestan motivos como la edad, la escasez de recursos económicos, el padecimiento de enfermedades asociadas a la tercera edad, la inseguridad, el desinterés personal y el desempeño laboral, concluyendo sobre la importancia del aprendizaje socioemocional.