Show simple item record

Uso de herramientas de la Educación Imaginativa para mejorar el enganche en el aula universitaria

dc.creatorVargas-Mendoza, Luis
dc.creatorRuiz-Rodarte, Rocío
dc.creatorTena-Jiménez, Verónica
dc.creatorSandoval-Palafox, Francisco Javier
dc.date2023-12-28
dc.date.accessioned2024-11-19T13:28:54Z
dc.date.available2024-11-19T13:28:54Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7456
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000400349
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246157
dc.descriptionEgan’s imaginative education is a learning theory that has little diffusion in higher education. This paper presents an investigation that sought to examine the impact of this approach on the academic engagement of university students. A mixed methodology study, of the non-experimental exploratory-descriptive type, was carried out with students of engineering, design and architecture, mainly. The results indicate that imaginative education triggers interest in the class because it is perceived as an element that favors the environment and promotes learning. It was also observed that the career student asks for a practical sense of application, for his subject or her professional field. It is concluded that the application of this proposal had a positive impact on the academic engagement of the students, as well as on their learning, and resulted in an innovative approach for this educational level.en-US
dc.descriptionLa educación imaginativa de Egan es una teoría de aprendizaje que tiene escasa difusión en la educación superior. Este trabajo presenta una investigación que buscó examinar el impacto que tiene este enfoque en el enganche académico de estudiantes universitarios. Se realizó un estudio de metodología mixta exploratoria-descriptiva no experimental con estudiantes de programas de ingeniería, diseño, arquitectura y otras. Los resultados muestran que la educación imaginativa detona el interés en la clase porque se le percibe como un elemento que favorece el ambiente e impulsa el aprendizaje. También se observó que los alumnos universitarios piden un sentido práctico relacionado con su asignatura o su campo profesional. De lo anterior se concluye que la aplicación de esta propuesta tuvo un impacto positivo en el enganche académico de los estudiantes, así como en sus aprendizajes, y resultó en un enfoque innovador para este nivel educativo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7456/8495
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 No. 3 (2023); 349-369en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 3 (2023); 349-369es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectEganes-ES
dc.subjectmotivaciónes-ES
dc.subjecteducación superiores-ES
dc.subjectimaginaciónes-ES
dc.subjectconexiónes-ES
dc.subjectEganen-US
dc.subjectmotivationen-US
dc.subjecthigher educationen-US
dc.subjectimaginationen-US
dc.subjectconnectionen-US
dc.titleUse of tools of Imaginative Education to improve engagement in the university classroomen-US
dc.titleUso de herramientas de la Educación Imaginativa para mejorar el enganche en el aula universitariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record