Show simple item record

Escuela y educación en contextos de desastres socionaturales biológicos: una revisión sistemática necesaria

dc.creatorVillalobos-Saldivia, Irene
dc.creatorEspinoza-Soto, Adriana
dc.creatorFernández-Droguett, Roberto
dc.date2023-12-28
dc.date.accessioned2024-11-19T13:28:54Z
dc.date.available2024-11-19T13:28:54Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7460
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000400437
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246161
dc.descriptionThis article is a systematic review following the PRISMA strategy, aiming to identify and analyze empirical studies on schools and education in contexts of socio-natural biological disasters. Searches were conducted in Web of Science, Scopus, ERIC, ScienceDirect, Redalyc, and Dialnet, resulting in a corpus of 43 studies. The research is thematically grouped into four interconnected dimensions: 1) Mental health in biological disaster contexts, 2) Sanitary measures adopted by schools, 3) Digital platforms in biological disasters, and 4) Learning processes in pandemics. These studies are mostly quantitative and focus on school closures, the use of digital platforms, and the teaching figure. It is concluded that there is a need to research with and for educational communities, rescuing their experiences and knowledge to improve population preparedness for future events.en-US
dc.descriptionEste artículo es una revisión sistemática bajo la estrategia PRISMA, cuyo objetivo es identificar y analizar estudios empíricos sobre escuela y educación en contextos de desastres socionaturales biológicos. Se realizaron búsquedas en Web Of Science, Scopus, ERIC, Sciencedirect, Redalyc, y Dialnet que ofrecieron un corpus de 43 estudios. Las investigaciones se agrupan temáticamente en cuatro dimensiones que se interconectan entre sí: 1) Salud mental en contextos de desastres biológicos, 2) Medidas sanitarias adoptadas por las escuelas, 3) Plataformas digitales en desastres biológicos, y 4) Procesos de aprendizajes en pandemia. Estos estudios son en su mayoría cuantitativos y se centran en el cierre de las escuelas, en el uso de las plataformas digitales y en la figura docente. Se concluye la necesidad de investigar con y para las comunidades educativas, rescatando sus experiencias y conocimientos, para mejorar la preparación de la población ante futuros eventos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7460/8499
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 No. 3 (2023); 437-458en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 3 (2023); 437-458es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectescuelaes-ES
dc.subjecteducaciónes-ES
dc.subjectdesastres socionaturales biológicoses-ES
dc.subjectpandemiases-ES
dc.subjectSchoolen-US
dc.subjectEducationen-US
dc.subjectBiological Socio-natural Disastersen-US
dc.subjectPandemicsen-US
dc.titleSchool and education in contexts of biological socionatural disasters. a necessary systematic reviewen-US
dc.titleEscuela y educación en contextos de desastres socionaturales biológicos: una revisión sistemática necesariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record