Show simple item record

Lectura literaria en pantalla en la Educación Media Chilena: oportunidades, accesos y valoraciones

dc.creatorOw, Maili
dc.date2024-09-24
dc.date.accessioned2024-11-19T13:28:54Z
dc.date.available2024-11-19T13:28:54Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7583
dc.identifier10.4067/S0718-07052024000100007
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246162
dc.descriptionLiterary reading is a school practice that has been held throughout educational history. Approaches, aims, as well as some of the proposals for literary texts have changed. Nevertheless, little has changed the reading media despite the devices’ massification that allows reading on the screen. This work reports the results of a study on digital literary literacy practices of High School students in Chile. Based on the analysis of Curricular Objectives, corpus available in the national School Digital Library, and the perceptions of students and teachers regarding reading on the screen. The results reveal the absence of explicit curricular opportunities for literary reading on screen, a limited coverage by the national School Digital Library of the literary texts suggested on the curriculum; as well as the presence of obstacles such as limited access to the internet, lack of knowledge of this digital library, and finally, the absence of digital literary reading in teachers.en-US
dc.descriptionLa lectura literaria es una práctica escolar que se ha mantenido a lo largo de la historia educativa. Han cambiado enfoques, objetivos y algunas de las propuestas de textos literarios. No obstante, poco se han modificado los soportes de lectura pese a la masificación de dispositivos que permiten leer en pantalla. Este trabajo reporta resultados de un estudio sobre prácticas de literacidad literaria digital de estudiantes de Educación Media en Chile. A partir del análisis de Objetivos Curriculares, de obras disponibles en la Biblioteca Digital Escolar y de valoraciones de estudiantes y docentes sobre la lectura en pantalla, los resultados evidencian la ausencia de oportunidades curriculares explícitas para la lectura literaria en pantalla, una cobertura limitada por parte de la Biblioteca Digital Escolar de los textos literarios sugeridos curricularmente; presencia de obstaculizadores tales como el acceso limitado a internet, el desconocimiento de esta biblioteca digital y la ausencia de la lectura literaria digital en docentes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7583/8602
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 50 No. 1 (2024); 7-28en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 50 Núm. 1 (2024); 7-28es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectliteracidad digitales-ES
dc.subjectobjetivos de aprendizajees-ES
dc.subjectlengua y literaturaes-ES
dc.subjectdocenteses-ES
dc.subjectestudianteses-ES
dc.subjectDigital Literacyen-US
dc.subjectEducational Goalsen-US
dc.subjectLanguage and Literatureen-US
dc.subjectTeachersen-US
dc.subjectStudentsen-US
dc.titleOn-screen literary reading in Chilean Secondary Education: opportunities, access and appreciationsen-US
dc.titleLectura literaria en pantalla en la Educación Media Chilena: oportunidades, accesos y valoracioneses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record