Parental accompaniment in times of pandemic and its impact on the construction of children’s own voice in Transition grade
Acompañamiento de los padres de familia en tiempos de pandemia y su incidencia en la construcción de la propia voz en los niños en grado Transición
Author
Serna-Agudelo, Blanca Nery
Vargas-Suarez, Riquelio
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/758410.4067/S0718-07052024000100029
Abstract
The issue of family accompaniment and the impact on children’s school performance has been widely discussed and reviewed within the research called “Accompaniment of parents in times of pandemic and its impact on the construction of their own voice in children in Transition grade of the HEI of Florencia Caquetá". The population was represented by 130 students of 6 educational intuitions, the results are based on the study of the participation of parents in activities related to school, it is possible to demonstrate the importance for children to develop favorable habits for learning, motivated by the accompaniment and permanent motivation of parents, adults and caregivers.
In this order of ideas, the members of the research seedbed had the possibility of characterizing the existence or not of accompaniment by parents to children of transition grade of the urban school of Florencia Caquetá, as well as the type of accompaniment and its quality, in a first phase this project characterizes the quality of family accompaniment, in a second phase, the impact of this accompaniment on the development of basic competences in the face of the integral development of children is analyzed in the light of theoretical and pedagogical sources. In this way, a third phase is proposed, where it is analyzed how this accompaniment promotes the construction of one’s own voice in children from the development of skills such as autonomy, the experience of children’s rights, the development of habits, study routines and values, the self-regulation of learning and in particular analyze the degree of proximity or distance of said accompaniment with the decalogue of Montesori school accompaniment (2003). In a final phase, the researchers elaborate pedagogical and didactic constructions that lead to strengthening the accompaniment of parents towards their children to obtain teamwork between family and school in search of the integral formation of childhood. The research methodology is qualitative with a descriptive approach. El tema del acompañamiento de la familia y la incidencia en el desempeño escolar de los niños ha sido de amplia discusión y revisión dentro de la investigación denominada “Acompañamiento de los padres de familia en tiempos de pandemia y su incidencia en la construcción de la propia voz en los niños en grado Transición de las IES de Florencia Caquetá”. La población estuvo representada por 130 estudiantes de 6 instituciones educativas, los resultados parten del estudio de la participación de los padres en las actividades relacionadas con la escuela, se logra demostrar la importancia que tiene para los niños desarrollar hábitos favorables para el aprendizaje, motivados por el acompañamiento y motivación permanente de los padres de familia, adultos y cuidadores.
En este orden de ideas, los integrantes del semillero investigando tuvieron la posibilidad de caracterizar la existencia o no de acompañamiento por parte de los padres a los niños de grado transición de la escuela urbana de Florencia Caquetá, al igual que el tipo de acompañamiento y su calidad, en una primera fase este proyecto caracteriza la calidad del acompañamiento familiar, en una segunda fase se analiza a la luz de fuentes teóricas y pedagógicas la incidencia de dicho acompañamiento en el desarrollo de las competencias básicas frente al desarrollo integral de las infancias.
De esta manera, se plantea una tercera fase, donde se analiza cómo dicho acompañamiento propicia la construcción de la propia voz en los niños desde el desarrollo de habilidades como la autonomía, la vivencia de los derechos de infancia, el desarrollo de hábitos, rutinas de estudio y de valores, la autorregulación del aprendizaje y en particular analizar el grado de proximidad o distanciamiento de dicho acompañamiento con el decálogo del acompañamiento escolar de Montesori (2003). En una fase final los investigadores elaboran construcciones de orden pedagógico y didáctico que conllevan a fortalecer el acompañamiento de los padres hacia sus hijos para obtener un trabajo en equipo entre familia y escuela en procura de la formación integral de la infancia. La metodología de investigación es de orden cualitativa con enfoque descriptivo.