• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Teaching trajectories and high stakes accountability: chilean teachers’ stories

Trayectorias docentes y high stakes accountability: relatos de profesoras y profesores en Chile

Author
Carrasco-Aguilar, Claudia

Veas-Galletti, Ximena

Valdenegro-Egozcue, Boris

Maldonado-Mamani, María

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7590
10.4067/S0718-07052024000100131
Abstract
Teaching career has been configured through various educational reforms by international organizations. These influenced in Latin America in the promotion of professional teacher development from the logic of individual merit, and in Chile in a model of accountability promoted by neoliberal social policies. In this scenario, the research objective was to describe how the professional trajectories of 15 Chilean teachers are configured, in the sociopolitical context of the current teaching career. The methodology was qualitative with a biographical approach, through individual-narrative interviews. The design, a case study made up of 5 teachers, forming 3 qualifying groups for the teaching career (Initial, Intermediate, Advanced). Among the main conclusions, a narrative of the vocational motivation stands out when entering to study pedagogy, the fear of professional burnout, the abandonment of the teaching career and the questioning of the standardization of teaching work, by promoting a logic of technification of the pedagogical task.
 
La carrera docente se ha configurado mediante diversas reformas educativas de organismos internacionales. Estas incidieron en Latinoamérica en la promoción del desarrollo profesional docente desde la lógica del mérito individual, y en Chile en un modelo de rendición de cuentas promovidas por políticas sociales neoliberales. En este escenario, el objetivo de investigación fue describir cómo se configuran las trayectorias profesionales de 15 profesoras/es chilenos, en el contexto sociopolítico de la carrera docente actual. La metodología fue cualitativa con aproximación biográfica, mediante entrevistas individuales-narrativas. El diseño, un estudio de casos constituidos por 5 profesores/as, conformando 3 grupos de calificación de la carrera docente (Inicial, Intermedio, Avanzado). Entre las principales conclusiones destaca una narrativa de la motivación vocacional al ingresar a estudiar pedagogía, el miedo al desgaste profesional, el abandono de la carrera docente y el cuestionamiento a la estandarización del trabajo docente, al potenciar una lógica de tecnificación del quehacer pedagógico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB