Teaching trajectories and high stakes accountability: chilean teachers’ stories
Trayectorias docentes y high stakes accountability: relatos de profesoras y profesores en Chile
Author
Carrasco-Aguilar, Claudia
Veas-Galletti, Ximena
Valdenegro-Egozcue, Boris
Maldonado-Mamani, María
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/759010.4067/S0718-07052024000100131
Abstract
Teaching career has been configured through various educational reforms by international organizations. These influenced in Latin America in the promotion of professional teacher development from the logic of individual merit, and in Chile in a model of accountability promoted by neoliberal social policies. In this scenario, the research objective was to describe how the professional trajectories of 15 Chilean teachers are configured, in the sociopolitical context of the current teaching career. The methodology was qualitative with a biographical approach, through individual-narrative interviews. The design, a case study made up of 5 teachers, forming 3 qualifying groups for the teaching career (Initial, Intermediate, Advanced). Among the main conclusions, a narrative of the vocational motivation stands out when entering to study pedagogy, the fear of professional burnout, the abandonment of the teaching career and the questioning of the standardization of teaching work, by promoting a logic of technification of the pedagogical task. La carrera docente se ha configurado mediante diversas reformas educativas de organismos internacionales. Estas incidieron en Latinoamérica en la promoción del desarrollo profesional docente desde la lógica del mérito individual, y en Chile en un modelo de rendición de cuentas promovidas por políticas sociales neoliberales. En este escenario, el objetivo de investigación fue describir cómo se configuran las trayectorias profesionales de 15 profesoras/es chilenos, en el contexto sociopolítico de la carrera docente actual. La metodología fue cualitativa con aproximación biográfica, mediante entrevistas individuales-narrativas. El diseño, un estudio de casos constituidos por 5 profesores/as, conformando 3 grupos de calificación de la carrera docente (Inicial, Intermedio, Avanzado). Entre las principales conclusiones destaca una narrativa de la motivación vocacional al ingresar a estudiar pedagogía, el miedo al desgaste profesional, el abandono de la carrera docente y el cuestionamiento a la estandarización del trabajo docente, al potenciar una lógica de tecnificación del quehacer pedagógico.