Can they really help each other? Analysing peer support in spontaneous tutoring situations among young children
¿Pueden realmente ayudarse? Análisis de la ayuda entre iguales en situaciones de tutoría espontánea entre niños pequeños
Author
Montanero, Manuel
Franco, Lucía I.
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/759310.4067/S0718-07052024000100191
Abstract
One of the most widespread spontaneous tutoring strategies in Primary Education consists of encouraging students who finish a learning task early to help their slower peers or those who have difficulties in finishing it. In this work, 70 such episodes were observed in a second-grade classroom (age 6-7) in order to analyse the characteristics of peer help and evaluate its results. They were then trained in the use of facilitative (non-directive) help, and further 83 episodes were observed.
Although the tutors initially used almost 25% of inquiries, the results showed a tendency to give instructions and provide the correct answers, especially in the case of males to their same-sex friends. After training, a significant increase in the density of non-directive and reinforcing aids was observed, as well as a sharp decrease in directive aids (instructions and corrections), which had a positive effect on task comprehension.
Finally, implications for the design of cooperative learning activities and the early years of primary school are discussed. Una de las estrategias de tutoría espontánea más extendidas en Educación Primaria consiste en animar al alumnado que termina antes una tarea de aprendizaje a ayudar a los compañeros más lentos o que tienen dificultades para acabarla. En este trabajo se observaron 70 episodios de este tipo en un grupo-clase de segundo curso (6-7 años), con objeto de analizar las características de la ayuda entre iguales y evaluar sus resultados. Posteriormente, se les entrenó en el empleo de ayudas facilitadoras (no-directivas), y se volvieron a observar otros 83 episodios.
Aunque los tutores emplearon inicialmente casi un 25% de indagaciones, los resultados mostraron una tendencia a dar instrucciones y proporcionar las respuestas correctas, sobre todo en el caso de los varones a sus amigos del mismo sexo. Tras el entrenamiento, se observó un aumento significativo de la densidad de ayudas no-directivas y reforzantes, así como una fuerte disminución de las ayudas directivas (instrucciones y correcciones), que tuvo un efecto positivo en la comprensión de las tareas.
Finalmente, se discuten las implicaciones para el diseño de actividades de aprendizaje cooperativo y los primeros cursos de Primaria.