Program of study Literature Workshop: Dialogic emphasis in the formation of readers in the Chilean school
Programa de estudio Taller de Literatura: Énfasis dialógico en la formación de lectores en la escuela chilena
Author
Mora-Olate, María Loreto
Davison-Toro, Omar Antonio
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/759410.4067/S0718-07052024000100217
Abstract
The documentary analysis of the Literature Workshop syllabus, has a dual purpose: on the one hand, to describe the main features that delineate the concept of workshop in this differentiated training programme and, on the other, to unveil the didactic challenges for teachers in the implementation of this curricular proposal. The main results of the categorical analysis reveal the idea of the workshop as an instance for socialising literary reading experiences and as a process of practice. It is concluded that in this subject the workshop functions as a device for socialising reading experiences, implying as a challenge the role of the teacher as an expert reader. El análisis documental del programa de estudio Taller de Literatura, se plantea un doble propósito, por un lado, describir los principales rasgos que delinean la concepción de taller en este programa de formación diferenciada y por otro, develar los desafíos didácticos que conlleva para el profesorado en la implementación de esta propuesta curricular. El análisis categorial devela como principales resultados la idea de taller como una instancia para socializar experiencias de lectura literaria y como un proceso de práctica. Se concluye que en esta asignatura el taller funciona como un dispositivo de socialización de experiencias de lectura, implicando como desafío el rol del docente como lector experto.